Satu lagi perkongsian ilmu untuk rakan-rakan atau pembaca blog saya.Pada hari ini saya ingin berkongsi dengan anda muzik Hadrah.
Permainan hadrah pada masa
dahulu dikenali dengan nama panggilan Noge. Walaubagaimana pun, dalam tahun
1960an, permainan ini dikenali sebagai Hadrah. Buat masa ini, mula terkenal
dengan nama panggilan Anika Bangsawan Hadrah. Mengikut keterangannya, perkataan
Hadrah diberi sempena dengan nama Puteri Zahrah, seorang lelaki tetapi
disebabkan segak dan tampan, dia telah dipakaikan dengan pakaian perempuan.
Tarian Hadrah amat popular
pada tahun 1950an dan 1960an, terutamanya bagi penduduk di Utara Semenanjung
Malaysia seperti Perlis, Kedah, Perak dan Pulau Pinang. Di Selatan Semenanjung
Malaysia, Hadrah ini lebih dikenali sebagai 'Kompang', sementara di Pantai
Timur pula lebih dikenali sebagai 'Rebana Kencang'.
Permainan atau persembahan
Hadrah ini boleh digolongkan dalam muzik paluan, iaitu muzik yang hanya
menggunakan alat-alat gendang dan gong untuk mengiringi nyanyian dan tarian.
Terdapat perbezaan persembahan Hadrah di negeri-negeri di Utara Semenanjung
Malaysia. Perbezaan ini bukan sahaja dapat dilihat dari segi sari kata lagu,
corak tarian serta aspek persembahan tetapi yang lebih nyata adalah dalam aspek
penekanan nyanyian dan tarian di dalam setiap persembahan. Menurut Profesor
Taib Osman, Hadrah adalah sama dengan persembahan teater yang lain seperti
Makyong, Menora dan sebagainya dari aspek persembahan.
Jika suatu ketika dahulu,
tarian Hadrah ini dikenali sebagai Noge, maka terdapat beberapa perbezaan di
antara keduanya. Dalam tarian Noge, terdapat hanya lagu dan nyanyian di samping
menyelitkan lakonan untuk memeriahkan lagi persembahan. Alat muzik yang
digunakan adalah alat muzik lama, seperti gendang. Hadrah pula mengutarakan
alat muzik yang lebih moden iaitu biola, gitar, drum dan tamborin.
Permainan Hadrah dimain
sebagai hiburan di majlis-majlis perkahwinan iaitu di waktu persandingan
dilangsungkan. Selain daripada itu, ianya juga dilakukan sebagai melepaskan
nazar.
Terdapat banyak cerita
mengenai kemunculan permainan Hadrah ini. Menurut sejarahnya, Hadrah ini,
berasal dari cerita orang sesat dalam hutan rimba. Ceritanya bermula dengan
seorang tua bersama dua belas orang kawannya, pergi memburu. Malang menimpa,
seorang daripada mereka telah sesat semasa berjalan di tengah hutan. Pemburu yang
malang itupun berjalan seorang diri. Setelah penat mencari jalan keluar, beliau
terjumpa dengan sepohon kayu besar. Beliau duduk di atas akar banir pokok kayu
tersebut lalu menyanyi sambil memukul banir tersebut dengan hasrat bunyian
tersebut dapat didengar oleh kawan-kawannya yang lain. Dengan perbuatan ini,
dia dapat bertemu dengan kawan-kawannya kembali.
Sekembalinya di kampung,
mereka membuat tiap-tiap seorang sebuah gendang, lalu bermain sambil menyanyi
lagu yang dinyanyikan oleh kawannya yang sesat tadi. Inilah sebabnya bahasa
yang dinyanyikan dikatakan bahasa orang sesat, yang berbunyi seperti
berikut……"Sa………no……ree!…..Hae!……mere". Ini dikatakan bahasa orang
sesat yang dikenali bahasa Noge.
Mengikut satu lagi cerita
dongeng, terdapat seorang dewa-dewa di kayangan yang mempunyai 7 orang anak.
Setelah mendapati mereka membuat salah, mereka telah disumpah oleh ayahnya dan
dilempar ke dunia. Mereka dibekalkan dengan sebilah gergaji, sebilah kapak dan
tiga keping belulang kulit kambing. Apabila mereka turun ke dunia, mereka sesat
di tengah hutan rimba yang kononnya di sebuah Negeri Arab. Semasa berjalan di
tengah hutan rimba, mereka terjumpa sebatang kayu berlubang. Dengan kayu ini,
mereka telah membuat gendang dan menyanyi lagu "Aya he kamper ".
Hadrah juga berasal dari
perkataan Arab iaitu dikir yang disertai oleh Kompang atau Rebana Kecil.
Menurut Profesor Taib Osman, Hadrah adalah sejenis puisi rakyat yang mempunyai
unsur-unsur keagamaan terutama puisi Arab yang menyanjungi Nabi Muhammad (s.a.w)
dan sebagai contohnya, puisi atau lagu yang dinyanyikan ketika orang Madinah
menyambut ketibaan Nabi Muhammad (s.a.w) dari Mekah yang dikenali sebagai lagu
'Talla-an Badrun' alaina'. Pada masa dahulu, di negeri Arab gendang akan dipalu
bersama dengan nyanyian untuk menaikkan semangat para tentera yang sedang
berperang.
Persembahan Hadrah ini boleh dibahagikan kepada dua jenis
iaitu :
> Hadrah Berekor
Nyanyian yang
dipersembahkan lebih berunsurkan penggunaan Bahasa Arab dan disertai dengan tarian.
> Hadrah Pungguk
Nyanyian yang
dipersembahkan berunsurkan penggunaan Bahasa Melayu dan persembahan ini lebih
kurang sama dengan persembahan Kompang dan Rodat.
CIRI-CIRI MUZIK
Lagu
/ Rentak
Terdapat dua jenis bunyian Hadrah, apabila dipalu di tepi dan di tengah. Palu di tepi mengeluarkan bunyian yang lebih tinggi daripada paluan di tengah gendang itu. Tempo dan rentak tarian termasuk dalam variasi paluan gendang tersebut. Nyanyian dinyanyikan dengan sekuat-kuatnya agar tidak tenggelam dalam paluan gendang yang gemuruh.
Terdapat dua jenis bunyian Hadrah, apabila dipalu di tepi dan di tengah. Palu di tepi mengeluarkan bunyian yang lebih tinggi daripada paluan di tengah gendang itu. Tempo dan rentak tarian termasuk dalam variasi paluan gendang tersebut. Nyanyian dinyanyikan dengan sekuat-kuatnya agar tidak tenggelam dalam paluan gendang yang gemuruh.
Aspek
yang menarik sekali ialah rentak-rentak paluan gendang - ada yang cepat dan ada
yang lambat. Gendang penganak dipalu berasingan daripada gendang pengerum -
adakala cepat, adakala lambat daripada rentak gendang biasa, dan adakala
serentak. Gendang penganak ini seolah-olah menjawab paluan gendang pengerum.
LAGU-LAGU
HADRAH
Lagu-lagu asal Noge :
Lagu-lagu asal Noge :
·
Sanore
·
Pare
melayang
·
Sa
masom kumar (Shamsul Kumar)
·
Da
wa leg
·
Ka
ni jo
·
Om
pasa ya rey
·
Ampun
tuanku
Lagu-lagu
Hadrah
Lagu-lagu Hadrah tersebut mempunyai senikata dalam bahasa Malaysia. Ia disesuaikan pula dengan perkembangan serta kemajuan negara.
Antara lagu-lagu tersebut :-
Lagu-lagu Hadrah tersebut mempunyai senikata dalam bahasa Malaysia. Ia disesuaikan pula dengan perkembangan serta kemajuan negara.
Antara lagu-lagu tersebut :-
- Selamat datang
- Cantik manis
- Cik minah itu
- Tabek Inchik
- Terang bulan
- Pembangunan negara
- Merak hijau
Berikut
adalah contoh sari kata lagu Wahai Kawan yang didendangkan di dalam permainan
Hadrah :
- Wahai Kawan
Wahai kawan handai dan taulan,
Marilah kita hidup kesenian,
Di samping teknologi menuju haluan,
Untuk kedaulatan dan kemajuan.
Rukun
negara dasar utama,
Lima prinsip terkandung dalamnya,
Marilah kita amal bersama,
Semoga bahagia rakyat jelata.
Perpaduan rakyat azam semua,
Tak kira bangsa dan agama,
Masyarakat adil di mana-mana,
Kemakmuran negara milik bersama.
Lima prinsip terkandung dalamnya,
Marilah kita amal bersama,
Semoga bahagia rakyat jelata.
Perpaduan rakyat azam semua,
Tak kira bangsa dan agama,
Masyarakat adil di mana-mana,
Kemakmuran negara milik bersama.
Pembangunan
negara sedang dikembangkan,
Agar ekonomi dapat disamakan,
Tumpukan masa teguh keazaman,
Supaya terhindar dari kemiskinan.
Agar ekonomi dapat disamakan,
Tumpukan masa teguh keazaman,
Supaya terhindar dari kemiskinan.
- Tawa Tara Fasa
Tawa Tara Fasa,
Lach rawa la lo rinya,
A heh peryopanih ti,
Ala maku liks ya lil ya lil.
Ragit waspi ohe la,
Hiya mirah ohe la,
Sadka ti ala kunliha
Ya lil ya lil.
LAGU-LAGU DAN RENTAK IRAMANYA
Lagu-lagu dan irama mempunyai nama dan rentaknya yang tersendiri. Di antara rentak-rentak tersebut ialah :-
Lagu-lagu dan irama mempunyai nama dan rentaknya yang tersendiri. Di antara rentak-rentak tersebut ialah :-
a)
Gerum Panjang (irama lambat dan perlahan)
b) Gerum Pendek (irama rancak)
c) Cang Gantung
d) Gerum Satu
e) Gerum Dua
b) Gerum Pendek (irama rancak)
c) Cang Gantung
d) Gerum Satu
e) Gerum Dua
Di
dalam permainan Hadrah juga turut diselitkan dengan lakonan. Di antara
cerita-cerita lakonan yang dimainkan dalam Hadrah ialah seperti berikut :-
a)
Kebar Hitam
b) Wak Billah
c) Darul Johari
d) Pertarungan dan Jelok Saga
e) Hikayat Abdullah
f) Jelok Saga
b) Wak Billah
c) Darul Johari
d) Pertarungan dan Jelok Saga
e) Hikayat Abdullah
f) Jelok Saga
ALAT MUZIK HADRAH
Gendang memainkan peranan yang penting dalam persembahan ini. Terdapat 13 gendang semuanya :
- Sebuah gendang besar
- Dua buah gendang kecil
- Sepuluh buah gendang
pengibu (Pengerum)
Gendang
Besar
Badan
gendang digelar Baluh. Diperbuat daripada kayu sanai, ditebuk dengan pahat.
Manakala sebagai muka gendang pula kulit yang digunakan ialah kulit belulang
lembu dikering dan dililit dengan rotan yang dibelah. Gendang besar ini dipukul
oleh dua orang pemain dan setiap orang daripada mereka akan memukul gendang ini
dengan sebelah tangan, manakala sebelah tangan lagi akan memegang gendang. Nada
pukulan gendang itu akan berubah sama ada cepat atau lambat mengikut irama lagu
yang dimainkan.
Gendang
besar ini mempunyai ukur lilit muka sebelah atas 180cm, garis pusat sebelah
atas 56cm, lilitan sebelah bawah 160cm, garis pusat sebelah bawah 53cm,
panjangnya 30cm, dan tebal belah bagi gendang besar ini ialah 2cm.
Gendang
penganak
Gendang
penganak merupakan ketua kepada semua gendang, kerana ia merupakan sebagai
permulaan satu-satu lagu dan merupakan gendang yang menghasilkan bunyi yang
paling nyaring. Tanpa gendang ini, permainan tidak dapat dipersembahkan.
Pemainnya merupakan seorang yang mahir kerana gendang ini akan memulakan semua
lagu-lagu yang hendak dinyanyikan dalam semua persembahan tersebut. Dalam usaha
membuat gendang ini, kulit kambing kering digunakan dan kayunya ialah kayu
sanai.
Permukaan
gendang ini berukuran 30cm dan ketinggiannya ialah 15cm. Ia dibuat daripada
kulit kambing dan dipadankan dengan kayu nangka. Kulit itu akan diikat dengan
rotan yang telah dibelah dan kemudiannya dipaku pada baluh gendang yang sudah
siap dipahat untuk mengukuhkannya.
Gendang
Pengibu (pengerum)
Didendangkan
oleh 10 orang pemain muzik sambil menyanyi. Penggunaan gendang ini di dalam
persembahan tidak akan menjejaskan persembahan. Gendang ini diperbuat daripada
kulit kambing yang dipadukan dengan kayu nangka dan ada juga yang memadankan kulit
kambing dengan kayu sanai. Proses menyiapkan gendang ini biasanya memakan masa
seminggu. Proses ini tidak termasuk mengeringkan kulit kambing. Gendang ini
berbentuk bulat dan hampir sama dengan gendang yang digunakan di dalam
permainan kompang.
Ukuran
gendang penggerum ini adalah antara 30cm hingga 45cm. Permukaannya berukuran
40cm, manakala ketinggiannya kira-kira 33cm. Untuk menghasilkan bunyi yang
menarik, sejenis rotan halus akan diselitkan di antara kulit dengan baluh
gendang tersebut. Ini dilakukan untuk menegangkannya agar dapat menghasilkan
bunyi yang nyaring. Bunyi gendang ini akan berbeza mengikut tebal atau nipis
kulit yang digunakan pada permukaan gendang. Perlu diperlihatkan pada masa
dahulu, paku yang digunakan diperbuat daripada kayu. Tetapi malangnya pada masa
kini, semua gendang tersebut dipaku dengan paku besi berbentuk paku payung.
Gendang
ini juga dipukul dengan sebelah tangan dan sebelah tangan lagi akan memegang
gendang penggerum ini pada bahagian bawahnya.
Drum,
biola dan Tamborin
Masa
berlalu, alat muzik bertambah mengikut peredaran zaman. Gendang berbentuk drum,
biola dan tamborin digunakan dalam usaha menambahkan lagi irama lagu yang
didendangkan. Namun, ia kurang menonjol. Keadaan ini berlaku kerana bunyi yang
terhasil daripada alat muzik ini akan tenggelam oleh bunyi gendang ibu, gendang
penganak dan gendang besar.
Hadrah ialah satu kesenian yang
mementingkan hiburan dan kepuasan kepada penonton. Untuk mencapainya, setiap
persembahan haruslah diperbaharui dan ditingkatkan mutunya. Hadrah mementingkan
aspek-aspek seperti lagu, sari kata lagu dan tarian. Oleh itu, sering diadakan
raptai atau latihan yang meliputi keseluruhan persembahan. Walaupun keseragaman
pakaian amat penting tetapi ketidakmampuan ahli-ahli kumpulan menyebabkan
mereka tidak mempunyai atau mampu untuk memiliki pakaian seragam mereka
sendiri. Bagi kumpulan yang mampu memiliki pakaian seragam sendiri, biasanya
menggunakan atau memakai pakaian tersebut di majlis-majlis yang dihadiri oleh tetamu
kehormat.
Pada kebiasaanya, baju yang dipakai
oleh mereka ialah baju Melayu sepasang dan di antara warna-warna yang dipakai
ialah warna hitam, hijau muda dan merah muda bagi pemain gendang manakala bagi
watak puteri pula pakaian yang dipakai ialah baju kebaya labuh dan berkain
songket atau berbaju kurung labuh dan berkain batik. Pada peringkat awal,
puteri hanya memakai skaf yang dililitkan di kepala dan dipadankan dengan
benang hitam yang dijalin menjadi rambut. Tetapi kini, skaf yang dililitkan benang
hitam ini sudah tidak dipakai lagi dan digantikan dengan bunga atau mahkota.
Watak-watak puteri ini sebenarnya
dimainkan oleh penari lelaki yang memakai pakaian wanita dan mereka ini iaitu
puteri akan menunjukkan sifat-sifat kewanitaannya. Puteri ini akan bergaya
serta berlagak lemah lembut seperti seorang wanita tulen. Mereka ini bukan
sahaja akan memakai pakaian wanita tetapi mereka juga akan memakai segala
perhiasan yang biasanya dipakai oleh kaum wanita seperti rantai leher, subang
dan juga cincin.
Satu lagi perkara yang amat penting
ialah penggunaan sapu tangan dalam persembahan ini. Watak puteri akan memegang
sapu tangan yang akan dilambaikan mengikut pergerakan tangan dan perbuatan
mereka ini seolah-olah melambai kepada penonton. Keadaan ini menjadi faktor
penarik kepada penonton untuk menonton persembahan tersebut.
AHLI-AHLI/ANGGOTA
Apa yang menjadi tradisi dan masih
dipertahankan oleh Kumpulan-kumpulan Hadrah sekarang, para puteri itu adalah
terdiri daripada orang-orang lelaki yang dipilih, dilatih dan dihias seperti
perempuan. Mereka memakai pakaian baju kurung atau kebaya labuh. Kipas,
selendang dan saputangan juga digunakan ketika menari. Namun, penggunaan
ketiga-tiga bahan tersebut adalah bergantung kepada kesesuaian lagu-lagu yang
dinyanyikan.
Penari lelaki yang masuk menari
bersama 'peteri-peteri' ini dikenali sebagai "rasuknya". Rasuk
berperanan mematahkan langkah puteri-puteri atau penari wanita supaya tarian
mereka menjadi sumbang. Rasuk menjadi unsur kelucuan di dalam persembahan
Hadrah kerana gelagat-gelagat mereka yang cuba meniru dan mengganggu tarian
puteri-puteri walaupun gangguan mereka itu tidak berjaya. Biasanya, 'rasuk'
akan mengenakan solekan yang mencomotkan mukanya agar kelihatan lebih kelakar
atau melucukan.
Walaubagaimanapun, ahli muzik terdiri
atau para pemain gendang pada keseluruhannnya terdiri daripada pemain-pemain
muzik laki-laki. Jumlah ahli dan had umur ahli tidak ditetapkan. Ini terbuka
kepada sesiapa yang berminat.
KETUA KUMPULAN NOGE/ HADRAH
Ketua kumpulan boleh disamakan dengan konductor orkestra moden. Ia akan memberi isyarat memulakan dan mengakhirkan lagu dan juga perubahan rentak-rentaknya. Hadrah mempunyai barisan pemain yang terdiri daripada kaum lelaki. Sesebuah kumpulan Hadrah mempunyai seorang pegurus dan ahlinya adalah terdiri daripada 10 sehingga 12 orang yang bermain gendang, empat orang penari dan seorang atau dua orang rasuk. Ahli kumpulan ini dikenali sebagai 'anak ardad'. Pemain muzik akan bertindak sebagai penyanyi dan akan mengiringi tarian puteri-puteri tersebut.
Ketua kumpulan boleh disamakan dengan konductor orkestra moden. Ia akan memberi isyarat memulakan dan mengakhirkan lagu dan juga perubahan rentak-rentaknya. Hadrah mempunyai barisan pemain yang terdiri daripada kaum lelaki. Sesebuah kumpulan Hadrah mempunyai seorang pegurus dan ahlinya adalah terdiri daripada 10 sehingga 12 orang yang bermain gendang, empat orang penari dan seorang atau dua orang rasuk. Ahli kumpulan ini dikenali sebagai 'anak ardad'. Pemain muzik akan bertindak sebagai penyanyi dan akan mengiringi tarian puteri-puteri tersebut.
ISTIADAT MENEPUNG TAWAR
Amalan ini dilakukan apabila pemain
hendak turun atau pergi ke tempat persembahan. Dalam istiadat ini, Tok Guru
atau ketua kumpulan akan menjampi beras yang telah dicampurkan dengan kunyit
halus (beras kunyit) dan tepung tawar (dadar). Beliau akan mencari tempat yang
sesuai dan duduk berhadapan dengan gendang besar. Satu batang lilin dipasang
dan diletak di dalam gendang besar sebelah tepi. Di antara kata-kata yang
terdapat dalam jampi tersebut :-
"Hey
jin hitam raja di bumi
Jin putih, Jin kuning
Hulubalang belang,
Ku panggil segala rakyat kau jaga permainan ku.
Engkau jaga empat penahap aku,
Jangan bagi rosak binasa pada ku….."
Jin putih, Jin kuning
Hulubalang belang,
Ku panggil segala rakyat kau jaga permainan ku.
Engkau jaga empat penahap aku,
Jangan bagi rosak binasa pada ku….."
Selesai
sahaja jampi dibaca, beras kunyit tepung tawar akan ditabur kepada alat-alat
muzik dan juga kepada pemain-pemain itu sendiri dengan menggunakan sejenis
rumput yang dinamakan rumput 'samsut'. Gendang akan dipalu tiga kali tanpa lagu
dan tanpa nyanyian. Minyak kelapa pula akan dijampi dan ianya akan digunakan
untuk disapu sekiranya berlaku apa-apa kemalangan seperti terpatah atau
tersalah urat semasa bermain.
Tujuan istiadat ini diadakan adalah
untuk menjaga keselamatan diri pemain dan alat-alat muzik daripada terkena
sihir yang datang daripada musuh mereka. Jika istiadat ini tidak dibuat mungkin
pemain akan berada dalam keadaan keluh-kesah ketika membuat persembahan.
Sirih yang merupakan salah satu
daripada bahan yang diperlukan sebelum persembahan, berfungsi sebagai penyeri
muka kepada pemain dan dapat menghilangkan darah gemuruh. Sirih ini hanya akan
dimakan oleh pemain setelah dijampi oleh Tok Guru atau ketua kumpulan.
FUNGSI MUZIK
Fungsi Hadrah yang paling penting
adalah sebagai alat hiburan. Walaupun pada peringkat awalnya Hadrah sebagaimana
muzik tradisional yang lain mempunyai unsur-unsur ritual dan keagamaan, tetapi
setiap persembahannya memerlukan kepuasan sama ada daripada pihak pemain
sendiri atau penonton. Dalam hal ini didapati bahawa fungsi Hadrah sebagai alat
hiburan itu lebih berperanan dari fungsi-fungsi yang lain. Berdasarkan kecenderungan
permainan semata-mata untuk dijadikan alat hiburan inilah yang menjadikan
Hadrah dengan mudah menukar dan mengubah fungsi awalnya.
Melalui persembahan Hadrah itu, boleh
ditemui alat-alat seperti gendang, gong, dan biola yang dapat menerbitkan irama
atau bunyi yang merdu. Seterusnya dapat menghiburkan orang yang mendengarnya.
Begitu juga dengan adanya unsur-unsur nyanyian dan tarian akan memberikan
kepuasan kepada penonton.
Oleh itu, berdasarkan penggunaan alat-alat solek, aspek persembahan dan kandungan persembahan itu, Hadrah dapat digolongkan sebagai muzik tradisional yang memberikan unsur hiburan. Kepada masyarakat tani dan nelayan, Hadrah bertujuan untuk menghilangkan kesusahan hidup.
Oleh itu, berdasarkan penggunaan alat-alat solek, aspek persembahan dan kandungan persembahan itu, Hadrah dapat digolongkan sebagai muzik tradisional yang memberikan unsur hiburan. Kepada masyarakat tani dan nelayan, Hadrah bertujuan untuk menghilangkan kesusahan hidup.
Fungsi yang seterusnya ialah, Hadrah
sebagai muzik tradisi dalam komunikasi. Ia menjadi penghubung antara individu,
misalnya menjadi alat komunikasi antara pemerintah dengan mengeratkan rakyat
serta mengeratkan perhubungan antara rakyat. Di samping itu, wujud hubungan
antara pemain dan penonton.
Hubungan ini akan menjadi lebih jelas
apabila ada yang berminat untuk mempelajarinya. Apabila terdapat seorang yang
menjadi penonton, berminat untuk mempelajari muzik tradisional, maka berlakulah
hubungan mereka sebagai pengajar yang diajar. Ketika inilah berlaku penyebaran
antara mereka terutama bila seorang yang menjadi murid itu datang dari kampung
yang lain. Kedatangannya tentulah lebih mengeratkan perhubungan antara sesebuah
kampung yang mana suatu ketika dulu dipisahkan oleh hutan rimba yang tebal.
Hadrah juga memainkan peranan penting
dalam adat istiadat Melayu. Misalnya, pada hari perkahwinan pemain-pemain
Hadrah ini diperlukan untuk menjadi pengarak pengantin. Sewaktu pihak lelaki
menuju ke rumah pengantin perempuan, rombongannya akan diiringi oleh paluan
gendang Hadrah. Kumpulan Hadrah terdiri daripada para pemukul gendang. Apabila
diadakan upacara pencak silat di hadapan pengantin, gendang Hadrah akan dipukul
untuk mengiringinya. Iringan muzik Hadrah akan lebih memeriahkan persembahan
silat tersebut.
Seterusnya, persembahan Hadrah ini
akan bersambung dengan satu persembahan pada sebelah malamnya. Ketika
persembahan ini diadakan ia lebih berfungsi sebagai kugiran. Corak
persembahannya berbeza daripada persembahan pada waktu siang kerana waktu malam
ia diiringi oleh para penari dengan pakaian yang menarik.
Di samping itu, peranan Hadrah juga
ditemui dalam majlis bercorak rasmi. Misalnya, dalam majlis atau perayaan
menyambut tetamu-tetamu kehormat, pembesar-pembesar, ketua-ketua negara luar,
hari pertabalan atau hari ulangtahun keputeraan di samping menceriakan majlis
Musabaqah membaca al-Quran. Hadrah yang dipersembahkan dalam majlis-majlis ini
hanyalah dipetik sebahagian dari struktur persembahannya iaitu penyertaan muzik
dan nyanyian yang bercorak zikir sahaja.
ASPEK PERSEMBAHAN
Sebelum setiap persembahan,
sesebuah kumpulan Hadrah itu akan dijemput oleh pihak penganjur. Pada
kebiasaannya, persembahan akan diadakan setelah siap menuai padi dan tuan punya
tanah yang mempunyai pendapatan yang tinggi akan menjemput kumpulan Hadrah
untuk menghiburkan para petani atau penyewa tanah mereka yang telah
bertungkus-lumus menyiapkan atau mengerjakan tanah sawah mereka.
Orang yang ingin menjemput kumpulan
Hadrah mengadakan persembahan, haruslah berjumpa sendiri dengan ketua kumpulan
Hadrah itu. Orang itu akan membawa pengeras sebanyak RM 1.15 dan diserahkan
kepada ketua kumpulan Hadrah. Tujuan pengeras juga untuk memberi berkat kepada
ahli kumpulan tersebut. Dan dalam masa yang sama mereka berdua akan berbincang
bilakah masa yang sesuai untuk mengadakan persembahan.
Setelah selesai berbincang, orang itu
akan balik ke rumahnya dan bersiap-siap untuk membuat pentas atau panggung yang
akan digunakan untuk persembahan itu. Pentas yang didirikan itu adalah
berbentuk empat persegi. Ia didirikan di atas tanah lapang untuk memudahkan
penonton menonton persembahan tersebut tanpa gangguan.
CARA
PERSEMBAHAN
Dilakukan
setelah selesai pembukaan panggung oleh Tok Bomoh. Lagu yang dimulakan ialah
lagu "Sanore". Adalah difahamkan bahawa lagu ini ialah lagu permulaan
setiap kali bermain. Penari keluar menari mengikut rentak lagu yang dimainkan.
Rentak
atau bentuk tarian Hadrah ini hampir-hampir sama dengan tarian Melayu Asli di
mana gerak tari tangan, jari dan badan dihayun dengan lembut sekali.
Satu
perkara yang istimewa dalam persembahan ini ialah kemasukan orang luar dalam
persembahan tarian tersebut. Ini dipanggil "rasuk". "Rasuk"
ini masuk dan menari bersama-sama penari tidak kira apa lagu yang dimainkan.
Apabila satu-satu lagu itu berakhir 'peteri' akan memberi hormat kepada
penonton dengan meletakkan kedua-dua belah tangan rapat dan bertentangan dengan
dada.
Unsur-unsur
moden dimasukkan apabila permainan Noge ditukar kepada permainan Hadrah. Selain
daripada menggunakan alat-alat muzik persembahan bangsawan juga dilakukan.
PENUTUP
Kesimpulannya, Hadrah
adalah sejenis muzik tradisional Melayu yang mempunyai pelbagai fungsi dan
fungsi itu bergantung kepada keadaan masyarakat itu sendiri.
Dalam usaha untuk
meningkatkan mutu permainan dan mengembangkannya dengan lebih luas lagi,
pertandingan di antara kumpulan-kumpulan Hadrah adalah suatu hal yang paling
wajar. Kerajaan Negeri Perlis misalnya telah mengadakan pertandingan Hadrah
yang bertujuan untuk mempopularkan kembali Hadrah ini dan terbukti mendapat
sambutan yang hangat sekali.
Kini, Hadrah semakin
berkembang di Utara Semenanjung dan di merata-rata tempat lain di Malaysia.
Dengan ini, terpulanglah kepada pihak-pihak yang berkenaan untuk mengekalkan
kegiatan kebudayaan ini dengan memperkenalkannya ke merata tempat dan ianya
boleh berpanjangan hingga ke generasi-generasi yang akan datang.
salam. mohon untuk mendapatkan maklumat dan sumber tentang penulisan yang dilakukan ini. terima kasih. boleh hubungi saya melalui email safikahsamsudin37@gmail.com
ReplyDeletewow x sangka ada orang masih tahu ttg tarian noge. sy baru tahu dari buku teks tahun 6 bm anak saya
ReplyDeletesalam . boleh saya tahu ini sahih aau tidak?sekarang kan banyak tipu2 je.
ReplyDelete