MAK YONG
PENGENALAN
Mak Yong adalah satu taridra Melayu yang sungguh unik, iaitu kombinasi antara unsur-unsur tarian, muzik, drama dan komedi. Kesemua pelakon yang menjayakan taridra ini terdiri daripada kaum wanita kecuali pelakon yang membawakan watak komedi . Watak komedi dinamakan Peran. Sejarah Mak Yong pada awalnya merupakan suatu persembahan dari dalam istana.
Mak Yong adalah satu taridra Melayu yang sungguh unik, iaitu kombinasi antara unsur-unsur tarian, muzik, drama dan komedi. Kesemua pelakon yang menjayakan taridra ini terdiri daripada kaum wanita kecuali pelakon yang membawakan watak komedi . Watak komedi dinamakan Peran. Sejarah Mak Yong pada awalnya merupakan suatu persembahan dari dalam istana.
Drama tari Mak Yong ini merupakan
sebagai suatu bentuk drama-tari Melayu yang menggabungkan unsur-unsur ritual,
lakonan dan tarian yang digayakan, muzik vokal dan instrumental, lagu, cerita
dan teks percakapan yang formal dan bersahaja. Drama-tari ini dipertontonkan
terutamanya di Terengganu, Patani, Kelantan,
Kedah,
Perlis
serta di Kepulauan Riau - Indonesia.
Drama tari Mak Yong ini merupakan
sebagai suatu bentuk drama-tari Melayu yang menggabungkan unsur-unsur ritual,
lakonan dan tarian yang digayakan, muzik vokal dan instrumental, lagu, cerita
dan teks percakapan yang formal dan bersahaja. Drama-tari ini dipertontonkan
terutamanya di Terengganu, Patani, Kelantan, Kedah, serta di Kepulauan Riau -
Indonesia.
Mak Yong dipersembahkan sebagai hiburan
dan juga sebagai cara perubatan. Mak Yong dipercayai wujud sebelum kedatangan Islam lagi. Ia dipentaskan
sebagai pementasan Diraja di bawah naungan Kesultan Kelantan sehingga 1920-an.
Dengan itu, tradisi ini dikekalkan dalam bentuk asal tanpa meninggalkan
peningkatan yang terdapat di istana seperti pakaian yang berhias cantik.
Persembahan Mak Yong biasanya dibuka
dengan lagu "Mengadap Rebab" diikuti dengan tarian, lakonan dan muzik.
Setiap satu cerita mampu dipersembahkan merentasi beberapa amalan dalam siri
pertunjukkan tiga jam. Dalam persembahan tradisi di kampung, ia dilakukan
dipanggung terbuka yang berlatarkan daun kelapa
Terdapat beberapa tujuan Mak Yong
dipersembahkan. Antara tujuannya adalah untuk hiburan. Pada zaman kini, Mak
Yong biasanya dipersembahkan untuk tujuan persembahan dan hiburan kepada
penonton sahaja. Selain itu, di sesetengah kawasan, Mak Yong juga
dijadikan sebagai satu teknik perubatan tradisional (musictherapy). Mak Yong
selalu dikaitkan dengan upacara di mana pawang cuba menyembuhkan pesakit
yang dirasuk melalui nyanyian, tarian bersawai dan menurun. Mak Yong juga
dipersembahkan dalam upacara sembah guru di mana guru mak yong akan menyerahkan
kuasanya kepada anak muridnya untuk mewarisi pangkatnya sebagai guru Mak
Yong. Selepas upacara sembah guru dilakukan, semua kerja mengajar Mak Yong
akan diwarisi oleh anak murid tersebut dan guru tersebut tidak boleh lagi
bergiat atau melibatkan diri dalam bidang Mak Yong.
Persembahan
Mak Yong biasanya dibuka dengan lagu "Mengadap Rebab" diikuti dengan
tarian, lakonan dan muzik. Dalam persembahan tradisi di kampung, ia dilakukan
di panggung terbuka yang berlatarkan daun kelapa. Penonton akan duduk di tiga
sisi panggung, sisi yang ke empat dikhaskan bagi orkestra yang terdiri dari
pemain rebab, gendang kepala dua dan tetawak.
SEJARAH MAKYONG
Mak Yong dikatakan wujud di istana
Patani kira-kira 400 tahun yang lalu. Dari sini, Mak Yong dipercayai dibawa ke
Kelantan.Kisah bermula apabila raja Siam pada masa itu dikurniakan anak
perempuan. Anaknya itu begitu menyukai anjing, lalu baginda memberikan patung
anjing sebagai alat permainan.
Setelah meningkat dewasa, puteri
tidak lagi memerlukan patung, sebaliknya ingin memiliki anjing sebenar. Raja
Siam mengabulkan permintaan anaknya itu.Tersebutlah kisah, kononnya puteri
baginda itu telah hamil hasil dari hubungan dengan anjing tersebut. Baginda
sungguh murka apabila mengetahui perkara tersebut lalu baginda memerintahkan
anjing tersebut dibunuh dan kemudian ditanam di suatu tempat.
Puteri baginda amat sedih dengan
tindakan ayahandanya itu. Tanpa pengetahuan ayahandanya, puteri telah menggali
kubur anjing tersebut dan mengambilnya.Raja Siam sungguh tidak menyangka sampai
begitu sekali kasih puterinya terhadap anjing itu. Untuk menebus kesalahannya,
baginda telah membuat satu alat muzik daripada anjing untuk menghiburkan hati
anaknya. Alat muzik itu dikenali sebagai rebab dan digunakan ketika mengiringi
tarian dan nyanyian dayang-dayang istana. Dari situlah dipercayai bermulanya
persembahan Mak Yong.
Mak Yong dipercayai telah wujud sebelum
kedatangan Islam lagi. Oleh kerana ia diwarisi secara lisan di kalangan
kampung, usia sebenar Mak Yong tidak dapat dikenal pasti. Namun, ia dipercayai
telah wujud lebih daripada 800 tahun. Menurut Hikayat Patani, Mak Yong telah
dibawa ke Kelantan lebih dari 200 tahun dahulu. Dari situlah Mak Yong
berkembang ke Kedah dan negeri-negeri lain.
Mak Yong telah dipentaskan sebagai
pementasan diraja di bawah naungan Kesultanan Kelantan sehingga 1920-an. Dahulu
semasa di Patani, Mak Yong biasanya dipersembahkan di istana sehingga 1920 di
mana ia sering dipertontonkan dikalangan orang biasa. Namun, pada awal abad ke-20,
tarian Mak Yong mula berkembang ke merata-rata kempung tanpa naungan istana.
Ini adalah kerana kedatangan British ke Kelantan telah mengurangkan kedudukan
ekonomi raja-raja. Ini telah menyebabkan kemerosotan mutu persembahan Mak Yong.
Selain itu, lagenda Mak Yong mengaitkan
dengan semangat padi yang digelar Mak Hiang. Pada ketika itu, ia ditonton oleh
semua lapisan masyarakat untuk menghormati semangat padi, berterima kasih bagi
tuaian dan merawat penyakit. Pada zaman dulu, tarian ini dipersembahkan sebaik
sahaja selepas orang-orang kampung selesai menuai padi di bendang. Inilah salah
satu asal usul datangnya Mak Yong.
Tambahan pula, ada juga yang mengatakan
bahawa Mak Yong berasal dari kisah 2 orang adik beradik yang kerjanya
menjaga lembu di padang. Pada masa menjaga lembunya, mereka terpesona
dengan tiupan angin lembut ke atas pokok-pokok kayu di sekitar padang itu.
Gerak-geri dahan, liuk-lintuk ranting, lambayang ranting dan lambayang daun
serta gaya daun luruh berguguran ke bumi amat mengagumkan mereka dan
inilah yang mewujudkan Mak Yong.
Menurut ASWARA, Mak Yong berasal dari tiga
beranak. Pada suatu hari, tiga beranak ini jatuh sakit. Mereka mempunyai
seorang ibu yang amat sayang dengan mereka. Oleh itu, ibu mereka telah mencari
pelbagai ikhtiar untuk menyelamatkan anak mereka supaya sembuh daripada
penyakit mereka. Namun, sebanyak-banyak alternatif yang dicarinya, tidak ada
satu pun alternatif yang boleh menyembuhkan penyakit anak-anaknya. Oleh itu,
pada suatu hari, tiba-tiba terlintas di hatinya dan terlucut di mulutnya
mengatakan bahawa "kalau anak aku sembuh seperti biasa, aku nak main Mak
Yong".
Tidak lama selepas dia terlepas ayat
tersebut, anak-anaknya pun telah sembuh daripada penyakit ganjil mereka itu.
Pada ketika ini, oleh sebab ibu tersebut telah terlepas cakap, dia terpaksa
laksanakan dan wujudkan juga Mak Yong tersebut. Dengan itu, dia pun mewujudkan
dan mencipta lagu-lagu dan seni kata Mak Yung melalui pandangan alam sekeliling
yang semula jadi. Sebenarnya perkataan Mak bermaksud "ibu" dan
"Yong" berasal dari perkataan "ayong" yang bermaksud buai
dalam bahasa Kelantan.
Zaman kejatuhan Mak Yong bermula apabila
nilai moral penari-penari mula merosot. Terdapat banyak kisah sumbang di antara
penari-penari Mak Yong dengan penonton. Selain tiu, penceraian di kalangan
suami isteri dan anak-anak Mak Yong merupakan suatu perkara biasa. Oleh itu,
pandangan masyarakat terhadap penari-penari mak yong mula merosot dan mereka
mula hilang kepercayaan terhadap moral mereka. Selain itu, kemasukan pengaruh
budaya-budaya Barat yang meluas menggelapkan lagi permainan Mak Yong. Ini
kerana masyarakat menjadi lebih berminat dengan permainan-permainan Barat
tersebut.
Setelah zaman kejatuhan Mak Yong, Mak Yong telah berjaya dihidupkan
semula oleh Kumpulan Seri Temenggung di Kota Bharu di bawah pimpinan Cik
Khatijah Awang. Kumpulan ini telah memulakan satu fasa baru dalam sejarah Mak
Yong. Penubuhan kumpulan-kumpulan teater kampung Temenggung menyebabkan Mak
Yong mula menarik perhatian orang ramai di kampung-kampung di Pantai
Timur Semenanjung Malaysia.
Asal usul Mak Yong dipercayai mengandungi
unsur-unsur ketuhanan dan inspirasi. Suatu teori berpendapat dari segi
etimologi istilah Mak Yong berasal dari nama Mak Hiang iaitu nama semangat padi
dan mempunyai persamaam dengan Dewi Seri, dewi Hindu-Jawa. Mak Yong dianggap
sebagai suatu pemujaan terhadap alam dan gejala alam, seperti yang terdapat
dalam lirik Lagu Mengadap Rebab, lagu yang mengiringi tarian pembukaan dalam
sebarang pertunjukan Mak Yong. Di Kelantan, Mak Yong dianggap mempunyai asal
usul terus dari Nabi Adam, keturunan manusia yang mula-mula melalui berbagai
dewa, semangat atau wira. Keyakinan ini amat kukuh di Kelantan. Ini menyebabkan
genre ini ditafsirkan dalam istilah-istilah yang simbolik dan mistik,
seringkali dipetik dari pengajaran Sufi.
Satu lagi kemungkinan ialah Mak Yong berasal
dari kepercayaan anismisme dan juga kepercayaan dan amalan perbomohan. Setengah
dari pengertian kerohanian yang mendalam yang dihubungkan dengan Mak Yong dan
setengah dari simbolisme disekitarnya, jelas menjurus kearah shamanisme. Mak
Yong yang bersifat ritual dan yang dipertontonkan untuk maksud hiburan
barangkali menunjukkan suatu manifestasi yang lebih awal genre tersebuat bila
soal-soal ritual dan penyembuhan menjadi pertimbangan walaupun aspek hiburannya
masih juga diadakan. Samada secara sendirian atau digabungkan dengan Main
Puteri yang berunsur perbomohan itu, Mak Yong menarik perhatian dan perasaan
orang-orang Melayu Kelantan dan ini akhirnya membenarkan perlepasan emosi dan
penyembuhan samada melalui penglihatan secara menyeluruh ataupun melalui
penglihatan emosi dan psikologi.
Dari segi sejarahnya, Mak Yong terus
dipersembahkan dalam kedua-dua bentuk ritual dan hiburan beberapa abad sejak
permulaanya dan setelah ia sempurna sebagai suatu genre teater. Satu bukti
konkrit yang menunjukkan bahawa Mak Yong telah dipersembahkan dalam abad ke-19
telah dikemukakan oleh Swettenham, yang membicarakan Mak Yong bukan dari jenis
istana.
Dalam bahagian awal abad ke-20 Mak Yong diiktiraf sebagai hiburan
istana oleh Tengku Temenggung Ghaffar, seorang putera raja Kelantan dan
diletakkan di bawah perhatian dan pimpinannya secara peribadi. Beliau
memperuntukkan beberapa kawasan dalam istana lama di Kota Bharu sebagai suatu ‘daerah
teater’ dan menamakannya mengikut nama beliau, yakni Kampung Temenggong.
Beberapa buah teater telah dibina di kawasan ini, memberikan berbagai-bagai
bentuk corak hiburan tradisional dan di antaranya termasuklah Mak Yong, Menora,
Wayang Kulit dan Bangsawan.
Putera Raja itu secara peribadi menaruh
minat yang mendalam dalam usaha memilih para pelakon dan melatih mereka. Beliau
mengundang dan menggaji pelakon-pelakon dari kumpulan-kumpulan yang aktif di
kampung. Sheppard mangatakan bahawa penaung seni diraja ini ” dikatakan telah
menyara seratus orang pelakon wanita Mak Yong di Kota Bharu pada desawarsa
pertama abad ke- 20″, dan beliau lebih lanjut menyebut, ” bahawa Mak Yong terus
menjadi acara hiburan istana yang utama sehingga kira-kira tahun 1920-an”.
Maklumat ini pada dasarnya boleh dipercayai walaupun barangkali telah ditokok
tambah. Kumpulan teater kampung Temenggong ini memberi hiburan kepada
masyarakat umum dan juga dipersembahkan di balai penghadapan istana raja.
Semasa zaman Mak Yong mendapat naungan
diraja, beberapa pembaharuan yang penting telah diperkenalkan. Watak Mak Yong (
peran lelaki ) dimainkan oleh pelakon wanita. Sebahagian besar para pelakonnya
juga terdiri daripada wanita sementara pelakon lelakinya pula diberikan peranan
yang tidak penting. Kumpual ini diperbesarkan supaya dari segi persembahan ia
menjadi lebih menarik. Persembahan Mak Yong biasanya dimainkan atau dilakonkan
oleh sekumpulan pemain yang profesional. Dalam permainan Mak Yong, watak utama
adalah Pak Yong – watak lelaki yang dimainkan oleh wanita, Mak Yong – watak
wanita utama, sepasang pelawak dikenali sebagai peran, sepasang inang, dan
pelbagai watak penyokong seperti dewa, semangat, jin, gergasi, pegawai istana,
dan haiwan.Persembahan Mak Yong diiringi oleh alat musik seperti seperti rebab
(alat musik bertali tiga),.gendang dua kepala, dan tetawak.
Pakaian dan keseluruhan gaya persembahan
diubah untuk memperlihatkan status baharu Mak Yong. Pembaharuan-pembaharuan itu
pada keseluruhannnya menghasilkan satu gaya yang lebih halus sebagai suatu
jenis persembahan yang dapat dapat dibezakan dengan Mak Yong gaya rakyat.
Kumpulan Mak Yong di kampung-kampung kekal tanpa apa-apa perubahan pada
persembahan mereka sama ada yang bersifat ritual atau hiburan. Beberapa
kumpulan diketahui aktif sejak tahun 1926 hingga 1970, iaitu sejak berlakunya
Bah Merah hinggalah tertubuhnya Kumpulan Seri Temenggung di Kota Bharu.
Kumpulan Seri Temenggong di bawah pimpinan Cik Khatijah Awang, memulakan suatu
fasa baharu dalam sejarah Mak Yong. Sejak tertubuhnya kumpulan-kumpulan teater
Kampung Temenggong, Mak Yong mulai menarik perhatian orang ramai di
kampung-kampung di Pantai Timur Semenanjung Malaysia walaupun pada masa kini,
bayaran masuk telahpun dikenakan kepada para penonton.
ALAT MUZIK YANG DIGUNAKAN UNTUK
TARIAN MAK YONG
Alat muzik utama yang dimainkan dalam
persembahan Mak Yong adalah rebab tiga tali, sepasang gendang, dan sepasang
tetawak. Namun, terdapat alat tambahan juga dimainkan dalam muzik Mak Yong
untuk menambahkan kesedapan alunan melodinya. Antara alat-alat tersebuadalah
canang, kesi, serunai.
Rajah 1.2a
Rajah 1.2a ialah Rebab merupakan alat yang paling penting
dalam muzik Mak Yong. Rebab mempunyai 3 bahagian iaitu pucuk rebung, batang dan
muka. Tempurung muka dibuat daripada kayu nangka atau sena dan ditutupi dengan
kulit lembu. Terdapat susu pada muka di penjuru kiri. Fungsinya adalah untuk
mengimbangkan tekanan udara dalam dan luar. Masa dahulu, tali rebab
diperbuat daripada benang besar dan kemudian menggunakan benang kasar. Sekarang
pula mengunakan tali gitar, tali gambus atau tali biola. Penggesek rebab
diperbuat daripada kayu dan tali tangsi.
Rajah 1.2b
Rajah 1.2b menunjukkan gambar Gong atau
tetawak turut memainkan peranan yang penting. Gong ibu adalah lebih
besar dari gong anak yang diperbuat dari tembaga. Bunyian gong ibu lebih rendah
dari bunyian gong anak. Kedua-dua digantung dan dipisahkan oleh 2 batang kayu
yang dinamakan mengembang. Pemukul diperbuat daripada kayu yang dinamakan
mengembang. Pemukulnya diperbuat dari kayu yang hujungnya dibalut dengan
kain atau kepingan getah Gong besar akan berbunyi pada setiap bit terakhir
sesuatu lagu manakala gong anak akan menentukan bit-bit tertentu. Pic gong yang
menentukan form dalam muzik Mak Yong.
Rajah
1.2 c
Rajah 1.2c menunjukkan gambar Gendang
anak dan gendang ibu diperbuat dari kayu nangka dan muka gendang ditutupi
dengan kulit lembu dan kulit kambing. Pemukulnya diperbuat dari rotan dan kayu.
Gendang digunakan untuk mengawal tempo sesuatu lagu.
Rajah
1.2 d
Dalam rajah 1.2d ialah Canang merupakan suatu alat tambahan
dalam muzik Mak Yong. Terdapat canang ibu dan canang anak. Perbezaaan canang
boleh didengar melalui bunyi. Jika bunyinya adalah kuat maka itu adalah canang
ibu dan sebaliknya. Canang digunakan untuk mengawal bit sesuatu lagu
Rajah 1.2 e
Rajah 1.2 e menunjukkan gambar Kesi juga merupakan alat
tambahan dalam muzik Mak Yong. Terdapat dua bahagian pada kesi iaitu empat
piring dan dua kicah dan diperbuat dari besi ataupun tembaga. Suara yang
dihasilkan oleh kesi adalah memecah dan gemersik.
Rajah 1.2 f
Dalam rajah 1.2 f ialah Serunai juga merupakan alat
muzik dalam Mak Yong. Serunai terdiri daripada empat bahagian iaitu pipit,
mali, batang dan copong. Terdapat serunai diperbuat dari kayu sepenuhnya,
kecuali pipit dan ada bahagian tertentu diperbuat dari tembaga. Daun tor kering
digunakan untuk membuat pipit dan mali pula diperbuat dari tembaga atau perak.
JENIS MAK YONG
Terdapat 7 jenis persembahan Mak Yong yang
pernah wujud. Setiap jenis persembahan Makyong mempunyai sedikit perbezaan yang
membezakan di antara satu dengan yang lain. Jenis-jenis Makyong tersebut ialah Mak
Yong Patani (ditemui di Pattani, Yala dan
Narathiwat, tiga buah wilayah di selatan Thailand yang dahulunya merupakan
wilayah Kesultanan Melayu Patani), Mak Yong Kelatan (ditemui di negeri
Kelantan dan daerah Besut, Terengganu, Malaysia.), Mak Yong Kedah
(ditemui di negeri Kedah, Malaysia), Mak Yong Laut (ditemui di negeri
Perlis (Malaysia) dan wilayah Satun (Thailand)), Mak Yong Riau (ditemui
di Wilayah Riau, Indonesia), Mak Yong Medan (ditemui di Medan, wilayah
Sumatera Utara, Indonesia), dan Mak Yong Kalimantan (ditemui di
Kalimantan, Indonesia).
Selain daripada itu, terdapat 3 jenis Mak Yong yang terkenal di
Malaysia iaitu Mak Yong Kelantan, Mak Yong Kedah dan Mak Yong
Laut. Mak Yong pada masa dahulu
dipersembahkan pada masa yang tertentu umpamanya, sebagai tanda kesyukuran
selepas musim menuai, memeriahkan keramaian perkahwinan atau pesta budaya yang
diadakan untuk merayakan hari keputeraan sultan atau hari Kebangsaan.Tetapi
sekarang ia tidak lagi dipersembahkan untuk pemujaan, hanya unsur-unsur
persembahannya digunakan dalam upacara main puteri iaitu upacara mengubati
pesakit dengan pertolongan semangat-semangat tertentu. Mak Yong kelantan
ditemui di negeri Kelantan dan daerah Besut, Terengganu, Malaysia. Ianya menggambarkan
sebilangan unsur-unsur istana dalam bahasa, muzik dan tarian.
REPERTOIR
Repertoir muzik Mak Yong mempunyai terdiri
daripada lagu-lagu paluan dan lagu-lagu nyanyian. Lagu-lagu paluan dimainkan
untuk beberapa kegiatan tertentu. Lagu-lagu nyanyian seperti Sedayung Mak Yong
dan Sedayung Pak Yong kerapkali digunakan untuk berbagai tujuan.
Jadual
di bawah menunjukkan pelbagai repertoire Mak Yong.
BIL
|
JENIS REPERTOIR
|
KETERANGAN
|
1.
|
Lagu Menghadap Rebab
|
Terpanjang dan
terpenting, symbol sebagai penghormatan kepada rebab.
|
2.
|
Lagu Kijang Emas
|
Dimainkan
sebagai lagu instrumental sebelum bermula persembahan Mak Yong
|
3.
|
Lagu Sindung
|
Dinyanyikan oleh
Pak Yong semasa hendak memberi arahan dan mendedahkan emosi, juga dinyanyikan
oleh peran tua dan dimain sebagai lagu selingan sebelum persembahan.
|
4.
|
Lagu Sedayung
|
Lagu yag
menyampaikan maklumat, arahan kepada peran dan watak yang lain.
|
5.
|
Lagu Mengambul
|
Dinyanyikan oleh
watak utama dalam adegan sedih untuk menyampaikan berita sedih.
|
6.
|
Lagu Saudara
|
Dinyanyikan
secara berselang-seli dengan lagu Kijang mas oleh seorang inang.
|
7.
|
Lagu Pak Yong
Muda
|
Dinyanyikan oleh
Pak Yong menyampaikan berita negeri semasa adegan sedih.
|
8.
|
Lagu Mak Yong
Muda
|
Dinyanyikan oleh
Mak Yong pada pertengahan cerita dalam adegan sedih.
|
9.
|
Lagu Tok Wok
|
Dinyanyikan oleh
peran tua semasa menyampaikan berita atau meluahkan perasaan.
|
10.
|
Lagu Barat
|
Terdapat empat versi iaitu Barat Anjur, Kisah
Barat,
Barat Cepat dan Gunung Barat.
|
11.
|
Lagu Pikir
|
Dinyanyikan oleh
watak untuk meluahkan perasaan dan mengiringi tarian.
|
12.
|
Lagu Yur
|
Dinyanyikan oleh
peran atau Pak Yong untuk menyampaikan berita
|
13.
|
Lagu Balik Padi
|
Dinyanyikan
ketika gembira semasa dalam perjalanan.
|
14.
|
Lagu Berkhabar
|
Dinyanyikan oleh
Pak Yong atau peran untuk menyampaikan berita.
|
15.
|
Lagu Gading
Timah
|
Dinyanyikan oleh
Pak Yong dalam cerita Tuan Puteri Bergading Timah.
|
16.
|
Lagu Kojol
|
Dinyanyikan oleh
peran untuk mengambarkan aksi fizikal seperti mendayung sampan.
|
17.
|
Lagu Buluh
Seruas
|
Menggambarkan
suasana
|
18.
|
Lagu Jamba
(Gembal)
|
Menggambarkan
suasana
|
19.
|
Lagu Yo Peran
|
Dinyanyikan oleh
Pak Yong untuk memanggil peran tua pada permulaan cerita peran juga
menyanyikan lagu ini.
|
20.
|
Lagu Anak
Kumbang
|
Dinyanyikan
semasa gembira oleh Pak Yong, Mak Yoing, Puteri dan Putera.
|
21.
|
Lagu Sri Gunung
|
Dinyanyikan oleh
peran atau Pak Yong untuk menyampaikan berita, juga dinyanyikan semasa
salingan sebelum persembahan cerita.
|
22.
|
Lagu Mengulik
|
Lagu
timang-timangan untuk kanak-kanak dan dewasa.
|
23.
|
Lagu Dayung Sampan
|
Dinyanyikan
semasa melakukan aksi mendayung sampan.
|
24.
|
Lagu Mak Puyuk
|
Dinyanyikan oleh
peran semasa bergurau
|
25.
|
Lagu Tari Inai
|
Mengiringi
tarian inai
|
26.
|
Lagu Kisah
Puteri Mak Yong
|
Dinyanyikan oleh
Puteri atau Mak Yong untuk meluahkan perasaan.
|
27.
|
Lagu Menghadap
Raja
|
Dinyanyikan
peran dalam perjalanan menghadap raja.
|
28.
|
Lagu Sabar
|
Dinyanyikan
semasa melakukan aksi seperti membaca surat untuk mendedahkan maklumat.
|
PERGERAKAN ASAS BAGI
TARIAN MAKYONG
Satu unsur penting dalam makyung selain daripada muzik dan dialog
ialah tarian yang digunakan dalam keseluruhan persembahan.
Tarian makyung juga sama seperti tarian melayu yang lain iaitu
menegaskan kepada pergerakan tangan. Posisi tangan ini apabila dicantumkan
dengan pergerakan badan, kepala dan kaki membentuk tarian makyung seperti
berikut :
1. Duduk atas tumit, tangan sembah guru
2. Tangan susun sirih
3. Tangan gajah lambung belalai
4. Tangan burung terbang
5. Tangan ular sawa mengorak lingkaran
6. Tangan seludang menolak mayang
7. Tangan sulur memain angi
8. Tangan liuk kiri longlai ke kanan
9. Berdiri tapak tiga mengadap timur jaga
10. Tangan sirih layer
11. Kirat penghabisan
12. Langkah turun dari kayangan
13. Langkah naik ke kayangan
14. Pak Yung berjalan
Cerita-cerita dalam makyung menjalani beberapa tahap perkembangan.
Ia bermula dengan cerita asas iaitu Dewa Muda, yang menceritakan tentang asal
usul makyung. Berdasarkan cerita ini, ia berkembang menjadi tujuh dan kemudian
dua belas cerita. Dua belas cerita yang dianggap lengkap, asli dan cukup nilai
seninya adalah :
1. Dewa Muda
2. Dewa Pencil
3. Dewa Sakti
4. Dewa Indera, Indera Dewa
5. Dewa Panah
6. Endeng Tejali
i) Anak Raja Gondang
ii) Batak Raja Gondang
iii) Bongsu Sakti
7. Gading Bertimang
8. Raja Tangkai Hati
9. Raja Muda Lakleng
10. Raja Muda Lembek
11. Raja Besar Dalam Negeri Ho Gading
12. Bentara Muda
Lagu-lagu dalam persembahan makyung adalah seperti berikut :
1. Bertabuh
2. Mengadap Rebab
3. Raja atau Pakyung keluar dan berdialog dengan makyung
4. Pakyung Muda atau Puteri makyung akan menyanyi Dondang Lanjut
5. Dialog Pakyung memanggil Pengasuh
6. Nyanyian Pakyung Tua – Sedayong Pakyung
7. Dialog
8. Nyanyian Kisah Barat oleh Pakyung Muda
9. Dialog
10. Nyanyian Peran – Barat Cepat
11. Dialog antara Pakyung dan Peran
12. Nyanyian oleh Pakyung – Lagu Berkbabar
13. Dialog
14. Nyanyian Peran – Lagu Saudara
15. Dialog
16. Lagu Barat Cepat
17. Dialog Peran I dan Peran II<
18. Lagu Tok Wak
19. Dialog Pakyung
20. Lagu Ela oleh Pakyung membawa cerita yang akan dipersembahkan
WATAK-WATAK YANG DIMAINKAN
Watak – watak penting dalam sesebuah cerita makyung :-
1. Pak Yung – Menjadi raja atau pemerintah dan menjadi tulang
belakang cerita makyung
2. Pak Yung Muda – Walak utama atau hero dalam cerita makyung. Watak
inilah yang mengalami berbagai-bagai peristiwa dari saat ia dilahirkan hingga
dewasa semasa cerita berkisar di sekitar kehidupan Pak Yung Muda.
3. Mak Yung – Juga permaisuri dan dalam setengah cerita mengambil
peranan yang penting sebagai watak utama.
4. Puteri Mak Yung – Sebagai heroin dalam cerita makyung
5. Peran – Terdapat beberapa orang peran atau pelawak dalam cerita
makyung. Peran tua biasanya memegang watak yang lebih penting daripada
peran-peran lain dan bertindak sebagai orang suruhan raja. Lain-lain peran
adalah watak kelakar.
6. Dayang – dayang – Terdiri daripada gadis-gadis manja yang juga
bertindak sebagai penari atau pengiring Mak Yung atau Puteri Mak Yung.
Selain daripada watak-watak yang tersebut di atas, watak-watak jahat
tidak ketinggalan, seperti raja jin dan sebagainya yang merupakan pihak lawan
kepada watak-watak baik di atas.
STRUKTUR MAK YONG
Cerita makyung mempunyai struktur yang tersendiri. Bentuknya adalah
sama dalam semua cerita Tang dimainkan. Setiap cerita bermula dengan upacara
mengadap rebab di mana watak utama akan menyanyi solo dan diikuti oleh korus.
Pelakon-pelakon akan membuat gerak seni jari, bahu dan badan sambil menyanyi.
Akhirnya mereka bangun secara perlahan dan berdiri tegak sebaik sahaja habis nyanyian solo. Mereka kemudian mengelilingi pentas dengan tarian perlahan dan salah seorang akan memulakan nyanyian solo. Nyanyian di sini adalah ‘sedayong Makyung’.
Akhirnya mereka bangun secara perlahan dan berdiri tegak sebaik sahaja habis nyanyian solo. Mereka kemudian mengelilingi pentas dengan tarian perlahan dan salah seorang akan memulakan nyanyian solo. Nyanyian di sini adalah ‘sedayong Makyung’.
Persembahan makyung tidak memerlukan prop tetapi pakaian watak-watak
adalah lengkap dan mahal harganya. Watak-watak penting dalam makyung diberikan
nama khas dan setiap watak mempunyai pakaian lengkapnya sendiri walau untuk apa
cerita sekalipun.
Pakaian Pak Yung Muda adalah sama. Kedua-duanya memakai setanjak atau mahkota diperbuat daripada baldu khas dengan hiasan mutu manikam dan mempunyai tepi yang berkilau. Di bahagian atas setanjak dihiasi dengan beberapa kuntum melur. Beberapa ikat bunga melur juga digantung pada alas telinga kiri.
Pakaian Pak Yung Muda adalah sama. Kedua-duanya memakai setanjak atau mahkota diperbuat daripada baldu khas dengan hiasan mutu manikam dan mempunyai tepi yang berkilau. Di bahagian atas setanjak dihiasi dengan beberapa kuntum melur. Beberapa ikat bunga melur juga digantung pada alas telinga kiri.
Seabad yang lalu, Pak Yung Muda (watak utama) memakai setangan balik
dan tujuh ulas ikatan bunga melur berjuntai dari Telinga kiri. Lebih awal dari
itu pakaian Pak Yung Muda dipengaruhi gaya mempelai-mempelai diraja Patani
dengan memakai setanjak yang diperbuat daripada sutera kuning dan dihiasi
dengan bunga-bunga emas yang digantung pada rantai-rantai emas terjuntai di
telinga kiri.
Setanjak Pak Yung Tua dihiasi lebih indah daripada warna yang lebih tua.Kedua-dua Pak Yung memakai baju sutera berwarna kuning, kemas, tidak berkolar, berlengan pendek. ‘Lai’ – atau hiasan dari manik-manik dan mutu manikam, labuhnya hingga hampir ke pinggang dipakai di atas baju. Semua pelakon tidak memakai kasut kerana mereka bermain di hadapan Raja dan pembesar-pembesar.
Setanjak Pak Yung Tua dihiasi lebih indah daripada warna yang lebih tua.Kedua-dua Pak Yung memakai baju sutera berwarna kuning, kemas, tidak berkolar, berlengan pendek. ‘Lai’ – atau hiasan dari manik-manik dan mutu manikam, labuhnya hingga hampir ke pinggang dipakai di atas baju. Semua pelakon tidak memakai kasut kerana mereka bermain di hadapan Raja dan pembesar-pembesar.
Selain perkakas-perkakas ini Pak Yung juga membawa seikat rotan yang
dipanggil rotan bera atau pemiat. Rotan ini digunakan untuk
memukul peran. Kain lepas (benang) juga digunakan untuk keperluan lain seperti
menggambarkan wau, anak yang baru lahir atau digubah untuk menyerupai gajah.
Pakaian Mak Yung Puteri juga hampir sama. Mereka memakai kebaya
sutera dan berkerongsang emas dan permata. Sarung sutera diikat dengan tali
pinggang dan mereka mempunyai pending batu permata dan lebih cantik daripada
pending Puteri Mak Yung. Sehelai kain sibar tergantung di bahu kiri, diselitkan
pada pending dan panjangnya hingga ke paras lutut. Kain sibar ini biasanya
bertekat benang emas. Mereka kedua memakai pemeles, tali tangan emas, gelang
kaki emas
dan cincin pemberian dari raja.
Lain-lain pelakon yang mengambil bahagian ialah watak dayang memakai
kebaya dan sarung sutera tetapi tiada berpending atau kain sibar. Mereka
memakai sanggul dan bunga melur dilekat pada sanggul. Peran-peran memakai baju
pendek biasa, kain sarung dan sepasang seluar besar. Mereka juga memakai
semutar daripada kain benang yang pada waktu lain boleh juga diikatkan ke
pinggang.
MAK YONG KELANTAN
Cerita Mak Yong Kelantan
Cerita-cerita Mak Yong (asal abad ke 17, di
zaman kegemilangan islam di Nusantara) diambil dari Menora(abad-abad terdahulu,
mungkin zaman kedatangan ugama Buddha dari India/ Sri Langka) atau dipinjamkan
dari cerita-cerita Wayang Kulit (Hikayat Seri Rama dari Jawa dan
Cerita Mahraja Jawa dari Kemboja).
Mak yong sendiri telah mengalami proses
Islamisasi sewaktu islam menyerap masuk ke nusantara dan istana-istana seawal
1028 di Champa, 1198 di Pattani. Pattani dan Kelantan pula adalah satu negeri
sebelum Perjanjian Bangkok 1909.
Cerita-cerita
mak yong yang dikembangkan dan diperkemaskan oleh Tengku Temenggung Kelantan
pada awal 1900 memang terpengaruh dengan cerita Ramayana, Cerita Panji dan
cerita-cerita dari pelajaran Islamnya(tasauf) dan dekat dengan kitab Al-Ghazali
yang membicarakan tentang penyakit-penyakit hati. Setiap cerita mempunyai watak
baik dan jahat seperti semua cerita tradisional dan ada sebab dan akibat.
Mak Yong yang lengkap, asli dan autentik
dipersembahkan dalam permainan Mak Yong. Perkara ini dibuktikan melalui senarai
cerita yang direkodkan oleh Mubin Sheppard yang mencatatkan bahawa Cerita
Makyong bermula dengan satu cerita Dewa Muda lalu berkembang kepada
cerita Anak Raja Gondang, Bongsu Sakti, Raja Tangkai Hati, Indera Dewa-dewa
Indera, Puteri Timun Muda, Raja Muda Laleng, Raja Muda Lembek, Gading Bertimang
dan Raja Dua Serupa.
Makyung
terbahagi kepada 5 kumpulan cerita.
Kumpulan 1:
1. Cerita Anak Raja Gondang
2. Cerita Bongsu Sakti
3. Cerita Tuan Bijak Laksana.
Kumpulan 2 - Cerita DewaTujuh
1. Bisnu Dewa
2. Cerita Dewa Indera
3. Andera Dewa
4. Cerita Dewa Sakti
5. Cerita Dewa Pechil
6. Cerita Dewa Samar Daru
7. Cerita Dewa Muda
Kumpulan 3:
- Cerita Raja Muda Laleng
Kumpulan 4:
- Cerita Raja Muda Lembek
Kumpulan 5:
- Cerita Raja Tangkai Hati
Dari
sini jelas memperlihatkan kesinambungan cerita-cerita tersebut antara satu sama
lain. Mak Yong yang lengkap dan autentik ialah:
Dewa Muda
Dewa Pecil (dan Dewa Samadaru sebagai suatu versi lain)
Dewa Sakti (Raja Sakti)
Dewa Indera-Indera Dewa
Dewa Panah (Anak Raja Panah)
Anak Raja Gondang (mengandungi Bongsu Sakti dan Bijak Laksana)
Gading Bertimang
Raja Tangkai Hati
Raja Muda Lakleng
Raja Muda Lembek
Raja Besar dalam negeri Ho Gading
Bedara Muda
Cerita Mak Yong sebagai sebuah hasil sastera rakyat,
cerita-cerita Mak Yong diperturunkan secara lisan. Dalam proses penyebarannya
ia mengalami pindaan dan tokok tambah pada jalan cerita, teks dan juga tajuk.
Sehingga kini masih belum dapat dikenal pasti berapa lamakah cerita-cerita Mak
Yong yang dipersembahkan telah wujud. Kesukaran juga dihadapi dalam usaha
menyenaraikan tajuk cerita-cerita Mak Yong kerana terdapat tajuk yang berlainan
tetapi mempunyai isi cerita yang sama. Walaubagaimanapun cerita-cerita Mak Yong
adalah sebenarnya berada dalam lingkungan atau rumpun yang sama. Persembahan
Mak Yong biasanya berlanjutan tiga hingga lima malam. Ini menepati salah satu
ciri sastera rakyat. Ia juga boleh dianggap sebagai penglipur lara.
Selepas dengan persembahan Rebab, segmen
memperkenalkan diri disembahkan sebelum pecah cerita . Segmen ini merupakan
satu segmen yang memberi penjelasan dan pemahaman kepada khalayak agar dapat
memahami dan mengenali watak bagi menghayati segmen-segmen berikutnya.
Pak Yong selaku watak utama atau teraju dalam persembahan
akan memperkenalkan dirinya, negaranya, asal usulnya, istananya
dan mimpinya melalui ‘Lagu Ela’.Ini merupakan satu cara
bagi mendekatkan penonton dengan watak dan memudahkan penonton
memahami jalan cerita. Dengan cara ini penonton dapat menghayati cerita
yang dipersembahkan dengan mudah.
REPERTOIRE
LAGU
1.
Lagu Menghadap Rebab - terpanjang &
terpenting, simbol penghormatan kepada rebab.
2.
Lagu Kijang Mas - dimainkan sebagai lagu
instrumental sebelum bermula persembahan Mak yong.
3.
Lagu Sindung - dinyanyi oleh Pak Yung semasa
hendak memberi arahan dan mendedahkan emosinya, juga dinyanyi oleh peran tua
dan dimain sebagai lagu selingan sebelum persembahan.
4.
Lagu Sedayung - lagu yang menyampaikan maklumat
@ arahan kepada peran @ watak lain.
5.
Lagu Mengambul - dinyanyi oleh watak utama dalam adegan sedih untuk menyampaikan berita sedih.
6.
Lagu Saudara - dinyanyi berselang-seli dengan lagu Kijang Mas oleh seorang
inang.
7.
Lagu Pak Yong Muda - dinyanyi oleh Pak Yong
menyampaikan berita negeri semasa adegan sedih.
8.
Lagu Mak Yong Muda - dinyanyi oleh Mak Yong
pada pertengahan cerita dalam adegan sedih.
9.
Lagu Tuk Wok - dinyanyi oleh peran tua
semasa menyampaikan berita @ meluah perasaan.
10.
Lagu Barat - terdapat 4 versi iaitu Barat Anjur,
Kisah Barat, Barat Cepat dan Gunung Barat.
11.
Lagu Pikir - dinyanyi oleh watak untuk
meluahkan perasaan dan mengiringi tarian.
12.
Lagu Yur - dinyanyi oleh peran @ Pak Yong
untuk menyampaikan berita.
13.
Lagu Balik Padi - dinyanyi ketika gembira
semasa dalam perjalanan.
14.
Lagu Berkhabar - dinyanyi Pak Yong @ peran
untuk menyampaikan berita.
15.
Lagu Gading Timah - dinyanyi Pak Yong dalam
cerita Tuan Puteri Bergading Timah.
16.
Lagu Kojol - dinyanyi oleh peran untuk
mengambarkan aksi fizikal seperti mendayung sampan.
17.
Lagu Buluh Seruas - menggambarkan suasana.
18.
Lagu Jamba (Gembal) - menggambarkan suasana.
19.
Lagu Yo Peran - dinyanyi Pak Yong untuk
memanggil peran tua pada permulaan cerita, peran juga menyanyi lagu ini.
20.
Lagu Anak Kumbang - dinyanyi semasa gembira
oleh Pak Yong, Mak Yong, Puteri dan Putera.
21.
Lagu Sri Gunung - dinyanyi Peran @ Pak Yong
untuk menyampaikan berita. juga
dinyanyi semasa selingan sebelum persembahan
cerita.
22.
Lagu Menguli - lagu timang-timagan untuk kanak-kanak dewasa.
23.
Lagu Dayung Sampan - dinyanyi semasa
melakukan aksi mendayung sampan.
24.
Lagu Mak Puyuh - dinyanyi oleh Peran semasa
bergurau.
25.
Lagu Tari Inai - mengiringi tarian inai.
26.
Lagu Kisah Puteri Mak Yong - dinyanyi oleh
Puteri @ Mak Yong untuk meluahkan perasaan.
27.
Lagu Menghadap Raja - dinyanyi peran dalam
perjalanan menghadap raja.
28.
Lagu Sabar - dinyanyi semasa melakukan aksi
seperti membaca surat untuk mendedahkan maklumat.
29.
Lagu Berlari Hambat Rusa (Lagu Berjalan) - mengiringi
dalam perjalanan @ semasa memburu.
No comments:
Post a Comment