Quotes Of The Day

"Life is like riding a bicycle,in order to keep balance you have to keep cycle"

ALAT MUZIK SOLO
1.PENGENALAN GINGGONG

           
Ginggong ataupun sesetengah orang memangilnya genggong merupakan sejenis alat muzik daripada kaum orang asli di Sabah dan Sarawak.Dipercayai bahawa alat muzik unik ini berasal daripada di Bali Indonesia.Malah,ada beberapa sumber mengatakan bahawa ianya berasal daripada Kaum Orang Asli di Sabah dan Sarawak.
Ginggong merupakan salah satu alat muzik yang menghasilkan bunyi hasil daripada getaran yang unik yang semakin jarang dikenal orang. Keunikannya terletak pada suara yang dikeluarkan iaitu suara yang dikeluarkan seakan-akan menyamai suara katak sawah yang yang berbunyi pada malam hari. Keunikannya juga terserlah kerana alat muzik ini menggunakan mulut untuk menghasilkan bunyi ataupun resonator.

PEMBUATAN GINGGONG
            Alat muzik ginggong perlu dibuat menggunakan kemahiran yang tinggi,Hal ini kerana,alat muzik ginggong diperbuat daripada logam.Oleh sebab itu,kepakaran seseorang dalam penggunaan logam yang baik itu penting bagi menghasilkan tekstur dan warna ton yang baik.Ginggong seterusnya akan dilekatkan dengan tali bagi menghasilkan getaran melalui mulut. Bilah bambu, kayu, pelepah enau atau logam merupakan elemen-elemen penting dalam penghasilan ginggong yang baik.

FUNGSI PERSEMBAHAN
            Fungsi ginggong pada waktu dulu adalah dimainkan sewaktu gerhana bulan.Bagi masyarakat orang asli,bunyi yang dikeluarkan oleh ginggong dapat memberikan ketenangan dan menghalau semangat-semangat jahat.Meraka juga mempercayai bahawa bunyi yang dikeluarkan oleh alat muzik ginggong dapat  menjaga dan memperbanyakkan  tanaman mereka.Namun,pada waktu sekarang,alat muzik ginggong telahpun dimainkan dalam majlis-majlis keramaian.
Selain itu,pada zaman dahulu alat muzik genggong akan dimainkan oleh para petani yang sedang menunggu padi di sawah atau di tengah kebun.Mereka akan memainkan alat muzik ginggong ssupaya dapat menghilangkan sunyi dan kepenatan sewaktu mereka ke sawah atau ke kebun.


CARA PERSEMBAHAN

            Alat muzik ginggong pada mulanya hanya dimainkan oleh lelaki sahaja.Namun pada masa sekarang,alat muzik ini telah mula dipelajari oleh perempuan.
Pada waktu dulu,alat muzik ginggong hanya dimainkan  secara individu ataupun solo.Namun,ekoran perubahan masa,alat muzik ginggong sudah mula dimainkan secara berkumpulan yang terdiri daripada 4 hingga 8 orang.Setiap orang akan memainkan ginggong yang berbeza ton.Hal ini akan melahirkan bunyi yang pelbagai.
Untuk memainkannya, genggong dipegang ditangan kiri dan bahagian sisinya dirapatkan ke bibir.Untuk membunyikan ginggong,lidah akan digetarkan pada genggong dengan tangan kanan. Untuk mengubah pic atau warna ton,ia dapat dilakukan dengan mengawal  rongga mulut yang berfungsi sebagai resonator.

Namun begitu,ginggong pada waktu kini sudah semakin luput daripada pandangan masyarakat.Banyak persepsi bahawa ginggong harus di diluputkan kerana sudah tidak penting lagi dalam kehidupan masyarakat pada waktu sekarang.


2.ALAT MUZIK PENSOL

PENGENALAN PENSOL
Pensol merupakan alat muzik yang amat unik yang terdapat di Malaysia.Kebanyakkan sumber mempercayai bahawa alat muzik pensol telah wujud di Tanah Melayu pada zaman dahulu lagu iaitu oleh kaum orang asli negrito dan Temiar(Perak).

Alat muzik pensol sebenarnya menyerupai alat muzik seruling.Hal ini kerana, Alat muzik pensol ialah daripada golongan aerofon iaitu alat muzik yang ditiup.Apa yang menyerupai seruling ialah lubang yang dibuat pada batang pensol.Ianya seperti seruling kerana mempunyai pic dan nada yang tertentu bagi setiap lubang yang ditutup.

Namun,apa yang membezakan alat muzik pensol daripada alat tiupan yang lain adalah daripada segi cara meniupnya.Pensol tidak menggunakan mulut untuk meniup seperti seruling atau alat-alat muzik tiupan yang lain.Sebaliknya,pensol ditiup menggunakan hidung pemain.

Pemain pensol dipanggil  “Hala” .Asal usul nama Hala masih menjadi tanda tanya,namun,terdapat pendapat yang mengatakan “Hala” diambil daripada perkataan “hela” yang bermaksud mengeluarkan nafas daripada sesuatu rongga badan.




CARA PERSEMBAHAN

Alat muzik pensol selalunya memainkan muzik melodi intro, bridge dan penamat.Antara persembahan yang memnggunakan alat muzik pensol ialah Tarian Sewang.Selain alat muzik pensol,dalam tarian sewang,alat muzik lain yang dimainkan  ialah rebana, Crep (gitar buluh bertali dua), gong dan
Ginggong.
Mengikut kepercayaan orang asli Kaum Temiar, melodi yang ditiup pada alat muzik pensol oleh “Hala”  dikatakan diilhamkan melalui mimpi.Oleh yang demikian,tidaka semua orang boleh meniup pensol .
Melodi-melodi yang ditiup oleh alat muzik pensol  dipercayai adalah untuk memanggil Gunik iaitu roh dalam sesuatu majlis.Apabila,Gunik berjaya dipanggil,Hala akan dirasuk dimana akan berlaku perubahan daripada segi karakter dan perubahan suara

CARA DIMAINKAN
          
 Untuk memainkan alat muzik pensol,Hala iaitu nama bagi pemain pensol akan menyumbat sebelah lubang hidung menggunakan cebisan daun ataupun kain.Manakala,sebelah lubang hidung pula akan digunakan untuk meniup pensol.
Oleh yang demikianm,alat muzik pensol juga dinamakan seruling hidung kerana menggunakan Pemain pensol tersebut iaitu ’Hala’ akan
menyumbat sebelah lubang hidung menggunakan daun atau cebisan kain
manaka sebelah lagi lubang hidung digunakan untuk meniup pensol.

LAGU YANG DIMAINKAN

•         Kok Gagek (Mari Cepat)
•         Seribu Ampun
•         Panas Siang
•         Joget
•         Amek Tolong Jar (Emak Tolong Kami)
•         Ken Anuk (Si Anu)
•         Tok Kenah (Tiada Beristeri)
•         Pusing Tamuk Tawin (Keliling Sejambak Bunga)
•         Amai Gabet (Jangan Tidur)
•         Sir (Kira)
•         Bek Yok (Ayah yang Mempunyai Anak Sulung Lelaki)
•         Ceri’t (Panggil)
•         Ruwang Ruwet (Ruwang Ruwet)
•         Bah Bai Bai (Pakcik)
•         Bunga Alam Ye (Puteri Gunung)
•         Puteri Raja (Puteri Raja)
•         Bula (Bola)
•         Guruk Abek (Guru Ayah)


3.PENGENALAN REBAB

Rebab adalah salah satu alat muzik tradisional bagi masyarakat Melayu.Asal mula rebab berasal dari Timur Tengah kemudian ke Persia dan India dan barulah mencapai kepulauan nusantara termasuklah Tanah Melayu(Malaysia) dan Indonesia.
Jadi alat muzik ini pada awalnya, sebenarnya merupakan alat muzik yang datang dari luar iaitu timur tengah namun dalam perjalannya ke nusantara,alat muzik ini telah mengalami perubahan daripada tempat asalnya iaitu Timur Tengah.
           Alat muzik Rebab memiliki ciri khas sendiri yang disesuaikan dengan adat budaya dan tradisi masyrakat Melayu. Perkataan rebab pada orang Arab adalah “R a b a b”.Rebab dipercayai telah wujud di Timur Tengah sewaktu zaman ilmuwan Islam bernama Al-Farabi.
Ianya kemudian telah tersebar luas ke seluruh benua. Di Afganistan ia disebut “Rubab”, tetapi didalam bahasa Persia ia di sebut “Rabab”  yang bererti kumpulan  alat-alat muzik gesekan.Oleh sebab itu,rebab mempunyai persamaan yang sama dengan biola. Di India pula, Alat muzik Rebab dinamakan “Sarod”

CIRI-CIRI REBAB

Daripada segi ukirannya,Ukuran rebab biasanya kecil, badannya bulat, bahagian depan yang tertutup dan memiliki leher yang panjang.Alat muzik muzik rebab ialah fretless iaitu tidak mempunyai fret seperti gitar.Alat muzik ini dibuat secara menegak untuk mudah diletakkan di lantai atau pangkuan pemain.Busurnya ataupun “bow” biasanya lebih melengkung daripada biola.
Walaupun alat muzik rebab ini dianggap unik,Namun kelemahan alat muzik ini adlah daripada segi pic yang terbatas.Rebab hanya mempunyai pic sehingga 1 setengah oktaf.Oleh itu,kebanyakkan persembahan yang menggunakan rebab di arab telah diganti dengan biola kerana mempunyai oktaf yang lebih tinggi daripada rebab.
Pada waktu dahulu,alat muzik rebab hanya mempunyai 2 tali,Namun akibat peredaran masa,alat muzik rebab telah mengalami revolusi iaitu pertambahan tali padanya. Pada zaman awalnya rebab ini memakai tali benang, tetapi masa telah berubah menyebabkan rebab sekarang telah memakai tali gitar (Holow guitar).
Tali yang sesuai untuk rebab ialah G-3rd D-4th A-5th. Penukaran tali rebab ini kerana tali gitar lebih senang di beli di kedai-kedai dan bunyinya yang lebih jika dibandingkan dengan tali benang.Manakala bagi badannya pula,alat muzik ini dibuat menggunakan kayu nangka yang dibuat lubang pada tengahnya.
Untuk menutup lubangitu,kulit lembu telah digunakan.Namun,mengikut sejarah,rebab dianggap alat muzik sumpahan kerana kulit yang digunakan pada waktu dulu merupakan kulit ibu mengandung.

STRUKTUR REBAB

FUNGSI PERSEMBAHAN
Rebab ini digunakan dalam berbagai macam ensembel muzik dan genre,. Di Asia Tenggara, rebab ialah alat muzik yang selalu digunakan dalam permainan Mak Yong dan juga wayang kulit.
Dalam permainan Mak Yong,Rebab merupakan alat muzik wajib yang ada.Malah pada permulaan persembahan Mak Yong,terdapat lagu yang dikhaskan untuk Rebab iaitu lagu “menghadap rebab”.
Pada zaman dahulu,di Malaysia timur iaitu Kelantan dan Terengganu, Rebab digunakan dalam ritual penyembuhan yang disebut “Main Puteri”.Pesakit-pesakit yag tidak dapat disembuhkan akan dibawa untuk melakukan ritual.Disini rebab berperanan penting dalam menyembuhkan pesakit.


PERSEMBAHAN REBAB
Rebab bertali tiga biasanya diguna dalam permainan makyung, selampit dan permainan peteri, rebab jenis ini terdapat di negeri Kedah, Kelantan, selatan Thailand dan Trengganu.
           Rebab bertali dua pula hanya digunakan untuk mengiringi permainan wayang melayu sahaja. Tempat-tempat yang terdapat wayang melayu ini pada zaman dahulu ialah di negeri Kelantan, Terengganu, Kedah dan selatan Thailand (Patani).
Bagi mereka yg berkecimpung dalam permainan makyung biasanya, rebab ini ada mempunyai nama yang tersendiri iaitu “ umbang”, sebab itu kalau kita lihat di dalam pengucapan-pengucapan dan mentera melayu yang yang terdapat di dalam makyung dan peteri, langsung tidak di sebut langsung perkataan rebab, tetapi di sebut umbang.
Di dalam muzik makyung khususnya rebab menjadi alat yang terpenting kerana rebablah yang akan menjadi pembimbing lagu .Hal ini kerana di dalam kebanyakan lagu-lagu, rebablah yang akan memulakan intronya dan barulah di ikuti oleh alat muzik lain dan nyanyian. Pemain rebab pula biasanya dipanggil sebagai jong rebab.
Dalam falsafah pemikiran orang melayu, rebab melambangkan kepada seorang perempuan. Oleh sebab itu nama pada setiap bahagian rebab itu di samping mempunyai makna luaran di sebalik itu ada mengandungi makna di sebaliknya.Ianya mempunyai kepala, pemulas, batang suna, torak, kemban, batang, tempurung, pacat, susu,paksi dan kaki.
CARA BERMAIN ALAT MUZIK REBAB

Cara bermain rebab biasanya kita akan menggesek dengan mengguna kayu penggesek, tali penggesek inilah akan bersentuh dengan tali rebab yang sudah di pasang dengan pacat (bridge) atau kekuda untuk menghasilkan gesekan pada tali rebab.
Apabila tali rebab terkena gesekan, getarannya talinya akan bersambung kekulit muka melalui pacat tadi. Kulit muka yang terpasang pada tempurung rebab ini akan menjadi resonator atau alat penggema bunyi untuk melahirkan bunyi yang lebih kuat.
Kulit muka rebab ini di perbuat dari kulit perut lembu atau kerbau yang di sepat menjadi nipis untuk menghasilkan gema bunyi. Duduk seorang pemain rebab adalah mesti dalam keadaan bersila.
Setiap tali rebab juga mempunyai nama dan picnya masing-masing iaitu tali no 1 di sebut tali Cin, tali no 2 di sebut tali Tengah dan tali no 3 di sebut tali Bor, penalaan tali rebab iaitu jeda antara tali-tali tersebut ialah perfek 4 iaitu sama jedanya dengan penalaan tali gitar.
Cara pembelajaran rebab sekarang ini masih memakai kaedah tradisional iaitu sistem pandang dengar dan cuba seperti apa yang berlaku ke atas alat muzik lain. Sebenarnya cara ini boleh diperbaiki dengan lebih bersistem lagi iaitu dengan menggunakan notasi seperti apa yang telah di lakukan oleh negara-negara luar keatas alat-alat muzik tradisional mereka tanpa menjejaskan keaslian yang lain.


4.PENGENALAN SAPE

Sape adalah sejenis alat muzik tradisional yang berbentuk gitar yang berasal dari Sarawak dan Kalimantan iaitu tengah Kepulauan Borneo. Alat muzik ini sering digunakan oleh kaum etnik Kenyah, Kayan, Iban, Dayak dan Kelabit.

 Alat muzik ini diperbuat dari kayu lembut seperti Meranti.Alat muzik ini dapat mengalunkan irama yang mengasyikkan sesuai dengan latar belakang hutan tropika di Borneo.
           
Alat muzik sape telah berkembang di Malaysia dan merupakan alat muzik utama yang menampilkan adat dan budaya masyarakat di Malaysia.Alat muzik ini juga melambangkan identiti masyarakat Kenyah,Kayan,Iban,Dayak dan kelabit.Hal ini kerana,setiap kaum mempunyai corak dan bunyi sape yang tersendiri.

CIRI-CIRI SAPE

Bagi ciri-ciri alat muzik sape,Sape mempunyai empat utas tali. Pada masa dahulu, tali-tali sape diperbuat daripada rotan yang diraut halus. Kini, dawai-dawai halus pula digunakan sebagai tali sape kerana lebih mudah diperolehi dan bunyinya lebih mantap. Sape diperbuat daripada kayu.Selalunya,kayu yang lembut seperti kayu meranti.

Badan sape berbentuk bujur dan panjang. Bahagian muka sape rata sahaja manakala bahagian belakang sape pula ditebuk sebagai kotak bunyi. Sape dimainkan dengan cara meribanya seperti gambus.

Tali sape dipetik menggunakan jari. Kemudian jari tangan yang satu lagi menekan tali-tali pada batangnya. Melodi hanya dimainkan oleh satu tali sahaja. Tali yang tiga hanya menghasilkan dengung. Sape dimainkan untuk hiburan, mengiringi upacara berubat dan mengiringi persembahan tarian tradisional seperti ngajat.
         
Sape diukir daripada sebatang blok kayu dengan menggunakan alatan  moden dan panjangnya boleh mencecah sehingga hampir satu meter.  Pada mulanya sape adalah alat muzik yang agak terhad fungsinya kerana sifatnya yang mempunyai dua tali dan dengan hanya tiga fret.

Sape juga berbentuk homofoni iaitu melodi\dron .Hanya satu tali yang akan memainkan melodi.


CARA PERMAINAN

 Sape dimainkan dengan cara meribanya seperti gambus. Tali sape dipetik menggunakan jari. Kemudian jari tangan yang satu lagi menekan tali-tali pada batangnya. Melodi hanya dimainkan oleh satu tali sahaja. Tali yang tiga hanya menghasilkan dengung (dron).
Tetapi,Sape ini tidak menggunakan pemetik, tetapi hanya menggunakan ibu jari dan jari jemari yang lain.Ianya dimainkan dengan melakukan strumming pada beat yang pertama dan seterusnya akan memainkan melodi pada tali yang pertama.Melodi boleh dimainkan sehingga ke bahagian paling dalam badan sape tersebut.

FUNGSI PERSEMBAHAN

Penggunaannya pada masa terdebut adalah sangat adalah terhad untuk majlis khas ritual sebagai muzik yang mampu membuat seolah seseorang itu dipukau atau tidak sedar diri.

         
 Walau bagaimanapun, kini pada zaman ini, sape telah mengalami revolusi secara berperingkat menjadi instrument muzik untuk mengiringi penari atau juga sebagai satu bentuk hiburan.  Hari ini, instrument tiga, empat dan lima tali digunakan, dengan laras nada melebihi tiga octave. .

PENALAAN BAGI TALI SAPE
      
   Alat muzik sape ini juga mempunyai tunenya yang sama seperti gitar tetapi keunikkan sape ini adalah ianya boleh ditune mengikut kord.Maklumat ini saya telah saya perolehi daripada seorang pembuat Sape di Sarawak.Ianya boleh ditune mengikut lagu yang hendak dimainkan


Tali pertama adalah f#
Tali kedua adalah  D
Tali ketiga adalah A
Tali keempat pula adalah  D
(Contoh penalaan sape dalam D Majo


TOKOH SAPE
       
 Tasau Padan merupakan seorang lelaki berketurunan kaum Kenyah.Beliau telah meninggal dunia pada 29 Ogos 1996.Beliau juga merupakan seorang pemain sape yang terkenal di Sarawak.Beliau juga mempunyai banyak bakat.

Antaranya ialah seorang penari,’craftsman’,pembuat instrument,pemain muzik,penari(warrior dancer)dan Carver.
Selain itu,beliau juda telah dijemput untuk membuat persembahan sape,tarian etnik  bagi  Sarawak ke England dan Australia.Beliau juga dianggap warisan.Selain itu,satu badan NGO telah menubuhkan tabung dengan nama beliau.

REPERTOIRE
Antara lagu-lagu yang dimainkan dalam alat muzik sape adalah seperti berikut:
1.Sambe Main Balon
2.Jempen Letoh
3.Kabun Kelewah
4.Nau-Hu.

TEKSTUR
Dalam permainan Sape,sape selalunya akan dimainkan bersama satu alat muzik yang diberi nama Jatung Utang.Dalam persembahan ini,  dua sape akan digunakan.Sape yang pertama akan menghasilkan dron atau ostinato(pengulangan melodi).
Manakala sape yang kedua dan jatung utang akan memainkan melodi.Apabila begini,ia akan menjadi melodi kepada heterefonik(melodi yang sama tetapi telah menghasilkan variasi yang berbeza).

5.PENGENALAN SERUNAI

Serunai merupakan sejenis alat tiupan yang popular dalam masyarakat melayu terutamanya negara-negara sebelah timur.Disebut juga dengan puput,serunai adalah alat muzik tiup dan sebagai alat musik tradisional.Keunikkan serunai terletak pada bahagian hujungnya dimana mengembang.Hujung yang mengembang Ini berfungsi sebagai resonator  suara pada alat muzik ini.
           
Asal mula serunai diperkirakan berasal dari kata “shehnai”, iaitu alat muzik yang berasal dari Lembah Khasmir di daratan India Utara. Alat muzik shehnai dipercayai merupakan revolusi daripada dari alat muzik “pungi” yang dipakai dalam muzik dalam memanggil ular yang selalu kita lihat di India.
Ular yang di dalam bakul akan dipikat dengan bunyi pungi.Daripada inilah pungi telah mengalami revolusi menjadi shehnai dan seterusnya berkembang ke Tanah Melayu.


PERSEMBAHAN SERUNAI

Alat muzik ini biasanya dimainkan dalam acara-acara yang berkaitan adat yang ramai seperti upacara perkahwinan, dan sebagainya. Alat muzik ini biasanya dimainkan dengan bebas. Musik serunai juga dipopularkan untuk mengiringi pertunjukan pencak silat Minang.
Selain itu,alat muzik serunai dijadikan alat muzik utama dalam  persembahan wayang kulit.Serunai dijadikan sebagai alat muzik yang memainkan melodi dan alat muzik seperti geduk,canang,kesi dan gendang sebagai irama dalam persembahan wayang kulit.


CARA PEMBUATAN
Bahan yang digunakan untuk membuat alat muzik serunai  terdiri dari batang padi, kayu dan daun kelapa.Bahagian badan serunai  dibuat daripada kayu “capo’ ataupun batang bambu.
         
 Kayu “capo” adalah jenis tanaman  yang mempunyai lapisan kayu yang keras namun memiliki bahagian dalam yang lembut.Kayu ini kebanyakkan dipilih kerana mudah dilubangi. Kayu yang panjangnya 20 cm itu kemudian diberi 4 lubang yang masing-masing lubang berjarak 2.5 cm yang berfungsi membezakan nada yang tinggi dan rendah. Nada yang lazim digunakan dalam alat muzik serunai ialah nada pentatonik.

          Manakala,bagi tempat tiupan alat muzik serunai,selalunya bambu atau batang padi tua digunakan. Bahagian ini disambungkan pada bahagian badan berfungsi sebagai pangkal serunai tersebut. Panjangnya sekitar 5cm dan terbuat dari kayu yang sangat keras. Pada belakang serunai pula,terdapat lubang seperti alat muzik tiupan yang lain yang berdiameter 2cm.

            Bahagian hujung serunai yang dibentuk membesar dan mempunyai persaman dengan alat muzik barat iaitu trumpet. Fungsi bahagian ujung ini adalah untuk memperbesar dan menghasilkan suara yang padu.

            Bahagian hujung alat muzik  ini biasanya dibuat  daripada  kayu gabus. Panjangnya sekitar 10 sampai 12 cm dengan garis tengah 6 cm dibahagian yang mengembang.

          Namun begitu,dalam pembuatan alat muzik serunai,setiap tempat berbeza cara pembuatannya.Hal ini dapat dilihat pada serunai Kelantan dan NE=egeri sembilan yang mempunyai perbezaan.


FUNGSI SERUNAI
Pada zaman dahulu,alat muzik serunai  dimainkan dengan bebas, iaitu pada saat menuai padi atau ketika bekerja di ladang. Muzik serunai juga popular untuk mengiringi persembahan silat Minang.
       
            Dalam sebuah persembahan, serunai boleh dimainkan secara solo (sendirian) dan dapat digabung dengan alat muzik tradisional yang lain, seperti gendang, canang dan sebagainya yang menghasilkan perpaduan bunyi dan irama tradisional khas Minang.

Serunai bersama alat-alat muzik wayang kulit yang lain.


6.PENGENALAN SOMPOTON

Sompoton merupakan sejenis alat muzik masyarakat Sabah. Ia diperbuat daripada labu air yang dikeringkan. Lapan batang buluh berbeza saiz dan ketinggian disusun dalam dua lapisan dan dimasukkan kebahagian buah labu tersebut dengan menebuk.
               Gam kelulut digunakan untuk melekatkan batang-batang buluh tersebut juga untuk menahan angin dari keluar melalui celah-celah buluh apabila tiupan dilakukan.
Salah satu daripada buluh ini tidak berfungsi hanya untuk memperseimbangkan kedudukan bentuk alat tersebut. Beberapa kepingan kecil plat buluh diletakkan pada dasar tiap-tiap tepian buluh untuk menghasilkan bunyi mengikut kod muzik yang telah ditentukan.
            


SEJARAH ALAT MUZIK SOMPOTON

Alat muzik sompoton dikatakan berasal dari Daerah Tambunan Sabah,sesetengah pendapat mengatakan bahawa Sompoton dikatakan terjadi daripada sebuah peristiwa diantara sebuah keluarga.
Mengikut beberapa sumber,pada waktu dahulu tinggal sepasang suami isteri iaitu Lombohan sebagai suami dan isterinya Gobou.Mereka dikurniakan 7 orang anak.
Mereka sangat disenangi oleh penduduk kampung kerana sikap ramah Gobou walaupun dia seorang yang bisu.Namun begitu,setelah lama mereka berkahwin,Lombohan selalu sibuk dengan sawah dan tidak selalu meluangkan masa bersama Gobou.
Gobou pula merasa sunyi dan sedih.Hal ini kerana anaknya juga sibuk dengan keluarga masing-masing.Lombohan yang menyedari perkara ini telah memikirkan satu cara untuk membuat isterinya kembali pulih.
Pada satu hari,ketika Lombohan sedang duduk memikirkan cara untuk menyembuhkan Gobou,dia terdengar satu bunyi yang sangat merdu.Dia mula mencari bunyi itu dan menjumpai sebatang bambu yang berlubang yang telah mengeluarkan bunyi itu.
Lombohan yang terpesona dengan bunyi yang dikeluarkan oleh bambu itu telah membawa bambu itu pulan dan dipacakkan di halaman rumahnya.Gobou yang terdengar akan bunyi bambu itu telah bertanya kepada Lombohan dari mana dia mendapat bambu telah mengejutkan Lombohan iaitu isterinya sudah boleh mula bercakap.
Lombohan menggangap bahawa bunyi yang dikeluarkan bambu itu telah dapat menyembuhkan isterinya yang bisu sudah dapat bercakap semula.Isterinya juga telah kembali pulih.
Selepas itu,apabila cucu kepada Lombohan dan Gobou lahir,iaitu sompot,sompot telah membuat alat muzik yang dikenali Sompoton kerana mengingati peristiwa Gobou yang telah mendapat suaranya pula.
Batang-batang buluh pada badan sompoton juga telah diberi nama sempena nama-nama anak Lombohan dan Gobou.
         
FUNGSI
Alat muzik sompoton dimainkan oleh suku kaum Kadazan di Sabah dalam persembahan nyanyian dan tarian. Sompotan boleh dimainkan secara hiburan persendirian atau kumpulan untuk mengiringi tarian.

CARA BERMAIN

            Pemain boleh meniup atau menyedut mulut labu dengan menutup dan membuka tiga daripada empat buluh terpendek pada hujungnya dengan tiga kecil pada dasar buluh terpendek serta hadapan dan belakang paip yang lebih panjang dengan jari tangan kiri.
Ianya akan mengeluarkan nada yang bergetar dan menghasilkan satu bunyian harmoni yang merdu. buluh terpendek serta hadapan dan  belakang paip yang lebih panjang dengan jari tangan kiri. Ianya akan mengeluarkan nada yang bergetar dan menghasilkan satu bunyi harmoni yang merdu.

Terdapat tiga cara asas memegang Sompoton iaitu:
 1.berdiri-dipegang tegak/menyendeng kea rah kanan pemuzik
 2.baring-bahagian panjang disandar pada bahu kiri
 3.duduk-buluh panjang diatas peha.
CARA PEMBUATAN
Lapan batang buluh kecil disusun dalam dua lapisan dan dimasukkan ke bahagaian buah labu berkenaan dengan menebuk.  Gam kelulut digunakan untuk melekatkan batang buluh terbabit, selain untuk menahan angin daripada keluar melalui celah buluh apabila tiupan dilakukan.
Satu daripada buluh ini tidak berfungsi hanya untuk memperseimbangkan kedudukan bentuk alat itu.  Beberapa kepingan kecil plat buluh diletakkan pada dasar tiap-tiap tepian buluh untuk menghasilkan bunyi mengikut kod muzik yang telah ditentukan.
Dengan meniup atau menyedut mulut labu, pemain sompoton boleh menghasilkan satu bunyian harmoni yang merdu. Beberapa kepingan kecil poloddiletakkan pada dasar tiap-tiap buluh yang berbunyi. Paip tersebut dimasukkan ke dalam lubang pada sisi labu kemudian ditampalkan dengan lilin lebah.
 Paip-paip buluhnya diikatkan bersama dengan rotan yang telah diraut nipis. Samada memainkan sompoton, seseorang pemain menutup dan membuka tiga daripada empat buluh  terpendek pada hujungnya dengan tiga jari tangan kanan dan tiga lubang kecil pada dasar paip terpendek serta hadapan dan belakang paip yang lebih panjang dengan jari tangan kiri.

CIRI-CIRI MUZIK
             Kebanyakkan sompoton selalu dimainkan untuk mengiringi Tarian Magarang.Melodi-melodi yang dikeluarkan sape juga berasaskan skel pentatonik.Alat muzik ini juga mempunyai jeda harmoni kelapan dan keempat.






No comments:

Post a Comment