SEKOLAH SENI JOHOR BAHRU
FOLIO KAJIAN NASKHAH LAKON
BIODATA SAYA
Bil
|
PERKARA
|
MUKA SURAT
|
||
1
|
BIODATA
|
|||
2
|
ISI
KANDUNGAN
|
|||
3
|
PENGHARGAAN
|
|||
4
|
OBJEKTIF
KAJIAN
|
|||
5
|
KAJIAN
NASKHAH LAKON PILIHAN TERBITAN DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA
|
|||
5.1
|
Biodata
Penulis
|
|||
5.2
|
Sinopsis
|
|||
5.3
|
Tema
|
|||
5.4
|
Plot
|
|||
5.5
|
Watak
Perwatakan
|
|||
5.6
|
Gaya
Bahasa
|
|||
5.7
|
Latar
|
|||
5.8
|
Mesej
(Nilai dan Pengajaran)
|
|||
6
|
NASKHAH
LAKON INDIVIDU
|
|||
6.1
|
Sinopsis
|
|||
6.2
|
Tema
|
|||
6.3
|
Plot
|
|||
6.4
|
Watak
Perwatakan
|
|||
6.5
|
Gaya
Bahasa
|
|||
6.6
|
Latar
|
|||
6.7
|
Mesej
(Nilai dan Pengajaran)
|
|||
7
|
APRESIASI
LAKON 1
|
|||
7.1
|
Pelaku
|
|||
7.2
|
Ruang
|
|||
7.3
|
Mesej
|
|||
7.4
|
Naskhah
Lakon
|
|||
7.5
|
Penonton
Kolektif
|
|||
7.6
|
Gabungan
Pelbagai Seni
|
|||
8
|
APRESIASI
LAKON 2
|
|||
8.1
|
Pelaku
|
|||
8.2
|
Ruang
|
|||
8.3
|
Mesej
|
|||
8.4
|
Naskhah
Lakon
|
|||
8.5
|
Penonton
Kolektif
|
|||
8.6
|
Gabungan
Pelbagai Seni
|
|||
9
|
APRESIASI
LAKON 3
|
|||
9.1
|
Pelaku
|
|||
9.2
|
Ruang
|
|||
9.3
|
Mesej
|
|||
9.4
|
Naskhah
Lakon
|
|||
9.5
|
Penonton
Kolektif
|
|||
9.6
|
Gabungan
Pelbagai Seni
|
|||
10
|
PENUTUP
|
|||
11
|
LAMPIRAN 1
(SENARAI SEMAKAN KERJA)
|
|||
12
|
LAMPIRAN 2
|
(Naskhah
Lakon DBP...........)
|
||
13
|
LAMPIRAN 3
|
(Naskhah
Lakon Individu....)
|
||
13.1
LAKARAN TATARIAS
|
||||
13.2
LAKARAN KOSTUM
|
||||
13.3
LAKARAN SET DAN PROPS
|
||||
14
|
LAMPIRAN 4
|
(Naskhah
Lakon Apresiasi Lakonan 1)
|
||
15
|
LAMPIRAN 5
|
(Naskhah
Lakon Apresiasi Lakonan 2)
|
||
16
|
LAMPIRAN 6
|
(Naskhah
Lakon Apresiasi Lakonan 3)
|
||
17
|
SUMBER
RUJUKAN
|
|||
PENGHARGAAN
Bismillahhirahhmannirrahhim.
Assalammualaikum,
Syukur kepada Allah kerana saya
telah berjaya menyiapkan tugasan folio bagi mencapai kriteria dalam mata pelajaran Kesenian
Teater yang bertajuk Folio Kajian Naskhah lakon .Walaupun
agak sukar untuk mencari maklumat tentang tugasan ini, namun dengan semangat
dan dorongan dari ahli keluarga, saya telah berjaya menyempurnakan folio ini.
Dikesempatan ini, saya Ahmad Zaid Bin Ismail dari tingkatan 3 bangsawan
ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada kedua ibubapa saya iaitu ibu saya Jamaliah Binti Ahmad dan bapa saya Ismail Bin H. Yahaya.Merekalah yang
menanggung kos bagi keseluruhan folio ini.Mereka juga telah bagi banyak
dorongan pada diri saya sehinggga saya dapat menyiapkan folio ini.
Saya
juga ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada guru mata pelajaran Kesenian
teater iaitu Cayahanda Abdul Rahman Bin Mat Top yang banyak membantu saya dalam
pembikinan folio ini,Beliau telah memberi saya tunjuk ajar dan bimbingan serta
menerangkan satu persatu cara ataupun bagaimana untuk melaksanakan folio
ini.Tanpa beliau sudah tentu saya tidak dapat menyiapkan folio ini.
Tidak saya
lupa juga ,ucapan terima kasih kepada kawan saya yang banyak membantu saya
dalam menyiapkan folio ini.Mereka juga sibuk dalam pembikinan folio mereka
tetapi dia tetap menolong kawannya seperti saya.Mereka telah menolong saya
dengan bertukar-tukar maklumat dan telah memberi tunjuk ajar yang berguna pada
diri saya.
Sekian
OBJEKTIF
KAJIAN
BISMILLAHHIRRAHMANNIRRAHHIM
Dalam sesebuah folio mestilah terdapat tujuan
ataupun objektif mengapa folio itu dibuat.Dalam kerja kursus ini tujuan utama
saya membuat folio ini adalah untuk mencapai
kriteria yang diperlukan dalam mata pelajaran Kesenian Teater.
Tujuan lain saya ialah saya dapat
mengenali apa itu sebenarnya naskhah lakon,dalam konteks ini,saya dapat
mengenali dengan lebih mendalam mengenai pelbagai elemen dalam naskhah lakon.
Selain itu,saya juga akan dapat menguasai kemahiran mencari,mengumpul dan
merekod maklumat .Hal ini akan membuat saya lebih mahir dalam dalam membuat
sesebuah folio yang menarik,ringkas dan padat.
Tujuan lain saya membuat folio ini
ialah untuk menambah ilmu pengetahuan saya yang masih baru berkecimpung dalam
penulisan naskhah lakon.Dalam usia yang
baru setahun jagung ini,banyak lagi yang perlu saya pelajari di dalam teater.
Akhir sekali,melaului kajian ini
juga,saya dapat melimpahkan idea
saya untuk menghasilkan sesebuah naskhah lakon yang baik,ringkas serta
padat.Oleh itu,saya berharap bahawa idea yang dikemukakan oleh saya dapat
diterima dalam masyarakat.
KAJIAN
NASKHAH LAKON TERBITAN DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA
TAJUK:HEMODIALISIS
KARYA:JAIS SAHOK
BIODATA
PENULIS
JAIS SAHOK dilahirkan di Lundu pada 14
November 1959. Lulus STPM pada tahun 1978 dan kemudian mengikuti latihan
perguruan di Maktab Perguruan Batu Lintang pada tahun 1980-1981. Pada tahun
1985-1988, Jais melanjutkan pelajaran di UPM sehingga memperoleh Ijazah Bacelor
Pendidikan. Jais menulis dalam pelbagai genre – cerpen, novel, skrip drama,
puisi serta esei kritikan dan telah banyak kali memenangi peraduan menulis
serta menerima hadiah/anugerah penulisan (dalam hampir kesemua genre) baik di
peringkat negeri mahupun kebangsaan seperti Hadiah Cerpen Esso-Gapena, Hadiah
Cerpen DBP-Malayan Banking, Hadiah Penghargaan Penulis Sarawak (HPPS) dan
Hadiah Sastera Kebangsaan Negeri Sarawak. Sehingga kini, Jais sudah
menghasilkjan lebih sepuluh novel dan empat buah kumpulan cerpen persendirian
di samping banyak lagi tulisan yang disiarkan/diterbitkan secara eceran ataupun
secara bersama dengan tulisan penulis-penulis lain.
1.SINOPSIS
Abah mengaduh kerana menahan sakit
perut yang amat sangat.Mama yang sedang mengemas rumah terkejut melihat kaki
abah yang bengkak.Mama menduga bahawa sakit perut yang dihadapi Abah berpunca
daripada kaki abah yang bengkak itu.Mama menghubungi anaknya sulungnya Doktor
Afif tetapi dilarang oleh Abah.Abah bertindak demikian kerana tidak mahu
kredibiliti Doktor Afif dipersoalkan kerana mengutamakan kepentingan peribadi
dan mengetepikan kepetingan masyarakat.Perbuatan sedemikian adalah menyalahi
etika kedoktoran.Abah juga melarang mama memberitahu masalah kesihatannya
kepada Fatin Atiqah kerana bimbang anak bongsunya itu susah hati.
Mama terpaksa juga menghubungi
Doktor Afif kerana abah jatuh dan pengsan.Doktor Afif bergegas ke
rumah.;Sebelum Doktor Afif sampai,abah telah sedar.Abah berkeras enggan
menjalani rawatan di klinik,lalu berlakulah pergaduhan di antara abah dan
Doktor Afif.Doktor Afif terpaksa berterus terang bahawa kemungkinan abah
menhadapi penyakit buah pinggang pada peringkat kronik.Namun
begitu,berterus-terang tentang penyakit yang di hadapi pesakit ialah bertetangan dengan etika doktor.Doktor
Afif meminta bantuan Doktor Leong untuk membawa abah ke klinik.Setelah
menjalani rawatan yang lengkap,Doktor Afif membenarkan abah dirawat di rumah
dengan bantuan mesin hemodialisis.
Beberapa
minggu kemudian,Fatin Atiqah pulang ke rumah,Fatin Atiqah teperanjat melihat
keadaan kesihatan abah yang teruk dan memerlukan mesin hemodialisis untuk
hidup.Namun begitu,abah tidak juga ungin bercakap tentang penyakit yang
dihadapinya.Abah hanya menanyakan keputusan peperiksaan Fatin Atiqah.Abah gembira
kerana Fatin Atiqah mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan.Abah
berdiri meminta dipeluk,lalu Fatin Atiqah memeluk abah yang menderita
sakit.Abah rebah kerana salur darahnya
ke mesin hemodialisis terputus.Fatin Atiqah menghubungi Doktor Afif.Doktor Afif
Bergegas pulang dan merawat abah.Mereka bersyukur kerana abah masih hidup.
TEMA
Kegembiraan ibu
bapa apabila anak mereka berjaya dan
berakhlak mulia.Abah sangat dengan anak sulungnya seorang doktor pakar manakala
anak bongsunya berjaya menamatkan pelajaran di universiti.Kedua-duanya
berkaliber dalam bidang masing-masing.
PLOT
a)Permulaan
Abah
mengadu sakit perut.Mama memberitahu bahawa kaki abah bengkak.
b)Perkembangan
Abah
pengsan.Doktor Afif mengesyaki abah
menghidapi penyakit buah pinggang.Doktor Afif membawa abah ke klinik.Abah
pulang ke rumah dengan membawa mesin hemodialisis.Fatin Atiqah dan saufi pulang
ke rumah.Abah gembira dengan keputusan Fatin Atiqah yang cemerlang dalam
peperiksaan.
c)Klimaks
Abah
berdiri meminta dipeluk.Fatin Aqilah
memeluk abah.Abah rebah kerana saluran darahnya ke msein hemodialisis
terputus.Darah membasahi abah.
d)Peleraian
Doktor
Afif menyambungkan wayar hemodialisis yang tercabut ke tubuh abah semula.Abah
dapat diselamatkan.
WATAK PERWATAKAN
a)Abah
-Berumur 63 tahun
-Mempunyai tiga
orang anak iaitu Afif,Fiqri,Fatin Atiqah.
-Pegawai kerajaan
yang telah bersara.
-Bergiat dalam
bidang penulisan .
-bertanggungjawab
dan berwawasan.
-Seorang yang
tegas dan berpendirian.
-Seorang yang
lalai dengan kesihatan diri
-Prihatin.
b)Doktor Afif
-Anak sulung abah
dan mama.
-Telah berumah
tangga.isterinya bernama Zarina dan anaknya bernama Nabila.
-Menghormat ibu
bapa.
-Bertanggungjawab.
-Seorang yang
sangat sabar.
-Bijak menyelesaikan
maslah.
c)Mama
-Mempunyai tiga
orang anak bernama Afif,Fiqri dan Fatin Atiqah.
-Isteri kepada
abah.
-Seorang yang
penyayang
-Suka memberi
nasihat.
-Patuh akan arahan
suami
-Seorang yang
periang.
d)Fatin Atiqah
-Anak kepada Abah.
-Anak yang mementingkan
kesihatan bapanya.
-Seorang yang
penyayang.
-seorang yang
cerdik.
-Baru habis
pengajian di universiti.
e)Nabila
-Anak kepada
Doktor Afif.
-Pandai berbahasa
inggeris
-Menghormati orang
lain.
-Pandai memujuk.
Gaya bahasa
1.Sinkope.Contoh:-
a)Bahaya ni
bah...(Hal 131)
b)Tu abah kamu.Dia
pengsan tadi...Tapi dah sedar nampaknya tu(hal 134)
c)Abah apa khabar
ma?(hal 148)
2.Personafikasi
a)Sakitnya lain
macam sahaja,mencucuk-cucuk.(hal 131)
b)Sakit perut ini
datang secara tiba-tiba(hal 131)
3.Metafora
a)bukalah mata
panorama(hal 154)
b)Bertakhta di
atas keagungan diri(hal 154)
c)sematkanlah
namaku di mahkota ingatanmu.(Hal 154)
4.Peribahasa
a)Kecil hati pula
anak awak tu nanti.(hal 132)
b)Buang tabiat
agaknya orang tua ni.(hal 133)
c)Abah kata abah
lebih banyak makan garam pun saya setuju,tapi kali ini(hal 136)
NILAI
a)Patuh pada
arahan dan nasihat ibu bapa.
b)Mengenang jasa
ibu bapa
c)Kegigihan dalam
menjalankan tugas.
d)Menghargai
kebijaksanaan orang lain.
PENGAJARAN
1.kita hendaklah
berterusterang jikalau menghadapi sesuatu masalah
2.Kita hendaklah
mentaati perintah ibubapa selagi tidak bercanggah dengan agama.
3.Kita hendaklah
bijak menyelesaikan masalah sesuatu perkara
NASKHAH
LAKON INDIVIDU
TAJUK:WASIAT
1.Sinopsis
-Cerita ini mengisahkan seorang bapa
tunggal yang sangat kaya dan dermawan.Beliau mempunyai empat orang
anak.masing-masing sudah bekerja kecuali anak yang sulung Zaid yang masih
menemaninya walaupun telah mendapat pelbagai tawaran pekerjaan luar negara.Zaid
juga merupakan anak angkat Pak Jusuh.Anak-anak kandung Jusuh ini masing-masing tidak pernah
melawatnya.Mereka hanya melawatnya ketika mereka ketiadaan wang.Mereka juga
tidak pernah menghormati ayahnya.Apabila Pak jusuh meninggal,ketiga-tiga anak
mereka mula kembali untuk menuntut hak dan harta peninggalan ayah mereka.Mereka
mula menyatakan agenda masing-masing supaya harta peninggalan dibahagi sama
rata.Mereka bertengkar sambil mengakibatkan pergaduhan.Setelah pergaduhan tidak
juga berhenti,peguam ayah mereka masuk dan menyatakan bahawa ayah mereka tidak
meninggalkan sedikitpun harta untuk mereka..Malah ayahnya hanya meninggalkan
sepucuk surat.Surat ini membuatkan mereka insaf.
2.Tema
Ketamakan
dalam mengapai harta duniawi yang belum pasti.Hal ini ditunjukkan oleh watak
anak Pak jusuh yang semuanya kecuali Zaid yang hanya mementingkan harta duniawi
semata-mata.
3.Plot
a)Permulaan
Pak
Jusuh hanya duduk bercakap dengan anaknya yang sulung iaitu Zaid.Pak Jusuh
mengenang nasibnya yang malang apabila anaknya yang sudah berjaya tidak pernah
melawatnya.
b)Perkembangan
Secara
tiba-tiba Pak Jusuh jatuh sakit dan menghembuskan nafasnya yang
terakhir.Sewaktu pengebumian Pak Jusuh,anakya juga tidak pernah
bertandang.Selepas beberapa hari Pak Jusuh meninggal,anak-anak Pak Jusuh yang
lain mula datang semata-mata untuk harta peninggalan arwah.
c)konflik
Mereka
mula menyatakan agenda masing-masing kecuali Zaid.Mereka juga menyatakan mereka
yang perlu dapat harta yang lebih
daripada Zaid.Hal ini akhirnya menyebabkan pergaduhan.
d) klimaks
Pergaduhan
antara mereka juga tidak berhenti.Ahirnya datang lah peguam yang akan
membicarakan tentang wasiat Arwah Pak Jusuh.Peguam itu telah menteramkan
suasana.
e)Peleraian
Peguam
memberitahu bahawa kesemua harta Pak Jusuh tidak akan diserahkan kepada
mereka.Malah peguam juga menyatakan bahawa kesemua harta Pak Jusuh juga akan diserah kan kepada rumah
kebajikan.Pak Jusuh juga meninggalkan sepucuk surat yang mengakibatkan mereka
menyesal dan insaf.
4.Watak perwatakan
WATAK
|
PERWATAKAN
|
Pak Jusuh
|
-Bapa tunggal kepada 4
orang anak
-seorang yang kaya dan
dermawan
-mengambil Zaid sebagai
anak angkat
-Seorang yang baik hati
-Tidak pernah berbangga
dengan harta yang dimiliki.
|
Zaid
|
-Anak angkat Pak Jusuh
-Sanggup menjaga Pak
Jusuh sehinggal beliau meninggal.
-Selalu dipersalahkan
oleh anak kandung Pak jusuh.
-Tidak pernah berdendam
dengan anak kandung Pak Jusuh.
-Seorang yang baik hati.
-Seorang yang rajin
membantu Pak Jusuh.
-Sanggup menolak
tawaran bekerja di luar negara semata-mata untuk Pak Jusuh.
|
Apipah
|
-Anak kandung Pak jusuh
-Seorang Jurutera
bekerja di luar Bandar.
-Seorang yang tamak akan
harta.
-Tidak suka dibantah.
-Seorang yang
sangat sombong.
|
Tarmizi
|
-Anak Pak Jusuh yang
kedua.
-Seorang yang sentiasa
menyokong kakaknya Apipah.
-Bekerja sebagai
penyelia kilang.
-Seorang yang
tamak kepada harta.
|
Peguam Ramsy
|
-Memegang amanat Pak jusuh.
-jujur dan ikhlas.
-Sentiasa berpakaian
kemas.
-Seorang yang sangat
tegas.
-Menjalankan tugas dengan penuh tanggungjawab
|
5.Gaya Bahasa
1.Asonansi
Contoh:Saya tidak mahu
apa-apapun,saya tahu saya bukan anak Pak Jusuh
Pengulangan vokal A
2.Aliterasi
Contoh:kamu tiada hak nak halang kami.Ingat,kamu tu anak
pungut,siapa anak ayah kamu,siapa
Penglangan Konsonen K
3.Metafora
Contoh:lautan Kegelapan
4.Hiberbola
Contoh:Jutaan Semangat
6.Latar
a)latar masa
-Pada waktu Pagi
b)Latar tempat
-Ruang Tamu
c)Latar masyarakat
-Masyarakat yang
mementingkan kebendaan.
-Masyarakat yang tinggal
di Bandar.
-Masyarakat yang hanya
mementingkan diri sendiri.
7.Nilai dan Pengajaran
Nilai
a)hormat menghormati
b)prihatin
c)kasih sayang
d)Bertolak ansur
Pengajaran
a)Kita haruslah saling
hormat menghormati sesama manusia
b)kita mestilah prihatin
akan kesusahan orang lain.
c)Kita haruslah
mengasaihi sesame manusia dan keluarga.
d)Kita haruslah sentiasa
bertolak ansur terhadap orang lain
PENUTUP
Setelah saya
berjaya menyiapkan kajian bagi kesenian teater ini,memlalui folio ini,saya
dapat pelbagai input yang berguna pada diri saya.Saya dapat mengetahui dengan
lebih jelas mengenai perjalanan sesebuah naskhah yang telah dikaji atau
dikupas.
Selain
itu,saya dapat membanding kan sesuatu tema dalam sesebuah naskhah lakon.Saya
juga dapat mendapat maklumat yang
bermanfaat bagi saya.Secara tidak langsung,saya dapat mahirkan lagi kebolehan
saya dalam mengarang sesuatu naskhah.
Semoga naskhah saya diterima oleh setiap lapisan masyarakat.Semoga
segala titik peluh saya dalam menyiapkan kajian berbalas.Saya juga berharap
agar folio menjadi batu loncatan bagi saya untuk bergiat aktif dalam
penulisan teater.
Dalam usia setahun jagung ini,saya juga berharap agar setiap kajian
saya adalah menepati piawaian yang diperlukan untuk mencapai band di dalam
kesenian teater.
LAMPIRAN 3(WASIAT)
Masa: Pada waktu pagi
Tempat:Ruang tamu
(gelap)
Tirai dibuka
(Pak jusuh sedang berbual dengan zaid)
Pak jusuh:Aku dah tak larat dah ni.Dah nak pergi.
Zaid:Abah,jangan cakap begitu ajal maut di tangan
tuhan,kita tidak boleh menduga.
Pak Jusuh:Aku ni berduit,kaya tetapi lihatlah,ada
anak kandung tidak pernah melawat.Malah bertanya khabar pun tidak.Aku
dianggap macam tunggul yang menanti saat pupus.
Zaid:Bah,janganlah cakap itu,haritu kan baru mereka
datang.Mereka kan sibuk.Mereka kan bekerja,abah juga yang inginkan mereka
dapat kerja yang bagus-bagus,tapi kini abah pula yang merungut.
Pak Jusuh:Memang aku suruh,tapi kamu
lihatlah,mereka datang haritupun untuk meminjam wang..(batuk).Kamu pula duduk
dengan aku yang dah nak pergi dah ni?kenapa kmu taknak sambung
belajar?bukankah kamu dapat pergi ke luar Negara?
Zaid:Bukan macam itu bah,saya nak jaga abah,bukan
apa bah,saya ini anak angkat sahaja.Biarlah saya membalas jasa abah yang
selama ini membesarkan saya.Biarlah anak kandung abah dapat bekerja bagus-bagus,asalkan
mereka bahagia,memang saya menaruh segunung harapan untuk sambung
belajar(diam seketika),tapi kerja saya di kedai runcit tu sudah cukup menyara
saya.
Pak
jusuh:Sungguh murni niatmu,tetapi kenapa kamu tidak mahu hartaku?
Zaid:Abah saya taknak nanti saya dipersalahkan dan
dipertikaikan,kenapa saya yang anak angkat ni mendapat harta.
Pak Jusuh:Zaid,kamu tak payah fikirkan pasal
abah,abah boleh jaga diri sendiri,anak abah yang lain,semua sepatutnya tidak
layak mendapat sesen pun dartipada harta abah(batuk).Mereka semua umpama duri
dalam daging,semua kehendak mereka aku kena ikut.
Zaid:Sudahlah abah.Busuk-busukpun mereka ialah
darah daging abah.Abah tak boleh nafikannya.Abah jangan risau,ada masa nya
mereka balik la tu.
Pak Jusuh:Abah ada satu perkara nak beritahu kamu.
(telefon zaid bordering)
Zaid:Hello?siapa ni?(diam sejenak)apa polis?kenapa
cik?Ya saya abang dia.Apa dia ditangkap akibat dadah?(abah merampas telefon)
Pak Jusuh:ya Encik, Saya Bapa dia apa?(terjatuh)
Zaid:abah,abah,bangun abah,abah,.(menangis dan
menjerit)tolong,tolong,tolong
(Lampu di gelapkan)
Masa: Pagi
Tempat: Ruang tamu
(Zaid berada di ruang tamu)menunggu ketibaan anak
Pak Jusuh yang lain.
Apipah: Assalammualaikum.
Zaid: Pipah,(mempelawa) masuklah.
Apipah:Tak payah pelawa,rumah ini bukan rumah kamu
pun.Rumah arwah abah aku.(Memandang keluar),Mizi,let go in.
Zaid: Mizi,bukan kamu ditangkap polis?
Tarmizi: Polis(gelak),apa polis boleh buat?engkau
dan abah senang benar ditipu.Aku saje-saje nak takutkan orang tua yang dah
takda tu,Aku nak biarkan dia ikat jamin aku dengan masukkan duit di dalam
bank,belum sempat aku nak beritahu harga,tiba-tiba dah tutup.Tak sangka orang
tua tu boleh mati,tapi takpelah,kan banyak harta peninggalannya,lagi banyak
aku dapat.
Zaid:Kurang ajar,Kmau memang anak yang tidak
mengenang budi.Tak pernah kamu fikir ke?Siapa yang membesarkan kamu hingga
kamu berjaya.Kamu lupa?
Apipah: apa kamu ni,aku nak harta,bukan nak dengar
kamu berleter.Kamu sedar diri sikit ye,kamu tiada hak nak halang kami.Ingat,kamu
tu anak pungut,siapa anak ayah kamu,siapa ibu kamu?entah,mesti kedua-duanya
sampah masyarakat.
Tarmizi:Betul tu,kamu dah la anak pungut.Kamu ingat
aku tak tahu kalau kamu duduk dengan abah sebab nak kikis harta dia
kan?Mengaku je lah,tak payah nak bajet alim la.
Zaid: astaghfirullah.Ternyata kamu berdua ni sudah
dihasut setan.Semua sebab harta duniawi.Abang tidak pernah berfikir nak kikis
harta abah,Malah abang sanggup menolak tawaran di luar negara.Abang sanggup
menjaga abah.Abang tidak pernah minta diambil menjadi anak angkat.Kalau harta
yang kamu mahu,kita hanya b oleh tunggu peguam abah membahagikan harta
peninggalan pusaka.
Apipah:(menangis yang di buat-buat)Alahai, sedihnya cerita
kamu.Sungguh menyayat hati.(gelak) memang engkau layak diambil oleh orang-orang
miskin untuk ditertawakan. Pandai engkau sedar diri tu ye,ingatkan kamu dah
anggap diri kamu anak kandung abah.(gelak)
Zaid:
(menampar apipah)kamu jangan kurang ajar pipah,walaupun aku anak
angkat,tetapi aku punya harga diri dan tahap kesabaran.Jaga sikit mulut
kamu.Disebabkan mulut badan binasa.
Apipah:
oh..sanggup engkau menampar aku ya.Kamu ingat kamu tu siapa?Abah pun tidak
pernah menampar aku.
Tarmizi:
Apa abang ni?sanggup menampar perempuan?dayus.abang lebih baik keluar
daripada rumah ini daripada menyusahkan kami.
Zaid:
Pipah,maafkan abang,abang terlalu mengikut perasaan.Abang tidak bermaksud
untuk menyakiti pipah.
Apipah:Ah.kamu memang patut mati sekali dengan abah.Jantan
tak berguna.engkau sudah lah anak pungut,jangan nak mengaku aku ni adik kau.
Zaid:Astaghfirullah.
Peguam
ramsy: Selamat sejahtera.
Zaid:Encik
Ramsy.Silakan masuk.
Peguam
Ramsy:Terima kasih.
Apipah:
ni peguam abah.Bagus-bagus.
(Peguam
duduk dan semua pun duduk)
Zaid:Encik
Ramsy,bolehlah mulakan.
Apipah:
lagi cepat lagi bagus,aku nak balik daripada duduk rumah yang ada engkau.
Peguam
Ramsy: Baiklah.Saya akan mulakan.Tetapi saya ingin tahu,sipa anak kandung Pak
jusuh.
Taremizi:Saya
dan kak saya.
Peguam
Ramsy: Boleh saya tahu,apa tujuan wak selepas ini jikalau mendapat harta
peninggalan arwah.
Apipah:Saya
ni seorang doktor,saya nak bukak bisnes serndiri,jadi saya perlukan duit yang
lebih.Saya nak buat bisnes besar.Jadi perlukan modal besar.Saya nak lebih
kaya.
Tarmizi:
saya juga nak buat bisnes besar,saya nak buka company sendiri.saya juga nak
menjadi lebih kaya.
Peguam
Ramsy: Encik Zaid.
Zaid:saya
tidak mahu apa-apa pun.Saya tahu saya bukan anak kandung Pak Jusuh dan saya
tak layak mendapat apa-apa harta peninggalannya.
Peguam
ramsy:Saya bukan hendak menghampakan kamu semua,tetapi mengikut wasiat yang
yang ditulis sendiri oleh Pak jusuh,dia menyatakan bahawa semua hartanya
termasuk rumah ini akan diserahkan kepada
Zaid.
Apipah :(Terkejut) Apa?tidak mungkin hal ini
terjadi.Zaid sahaja yang dapat harta
itu.
Tarmizi:Mungkin
ada kesilapan encik.
Peguam
Ramsy:Saya boleh tunjuk kepadas anda wasiat yang ditulis oleh Pak Jusuh
sendiri.Pak Jusuh juga telah meninggalkan sepucuk surat kepada saya dan
diminta zaid membacanya.
(Peguam
Ramsy memberi sepucuk surat kepada Zaid)
Zaid:Assalmmualaikum.
Anak-anak ku semua,memang abah sudah
tahu bahawa abah akan pergi,jadi disini abah akan ceritakan.Abah sebenarnya
seorang pemandu kepada seorang datuk..Datuk itu mengalami kemalangan yang
menyebabkan mak kamu semua meninggal dan ahli keluarga datuk itu
meninggal.Datuk itu mempunyai seorang anak iaitu Zaid.Abang kamu.Dalam wasiat
datuk itu,dia meyerahkan semua hartanya kepada abah.dan dia menyuruh abah
menjaga zaid.kini tibalah masa bahawa semua hartta datuk itu diserahkan
kepada pemilik yangt sah.Zaid.Gunalah semua harta ini dengam bijak.Bagi Pipah
dan Mizi,kamu berdua teruslah hidup dengan kerja yang kamu miliki.sekian
Abah
Apipah:Tidak-tidak,(menjerit)
(Tipah
berlari keluar)Tarmizi mengejar kakaknya.
Zaid:
(tunduk berdoa)Ya Allah,mungkin ini sebenarnya haluan hidupku.terima kasih ya
Allah.Keran a engkau memberi nafas baru untukku.Aku yang dulu tenggelam dalam
lautan kegelapan kini sudah ada mentari menyambutku.Berjuta-juta semangat
diri ku hampir hilang tetapi kini sudah kembali.terima kasih Abah.
Pentas di
gelapkan.
|
No comments:
Post a Comment